help-button2

Тривожні кнопки бізнесу

Існують фактори, які або не сприяють довгостроковому розвитку бізнесу, або можуть говорити про вірогідний занепад організації. Що відноситься до таких чинників?

  1. Орієнтація виключно на ROI. Повернення вкладених інвестицій є важливим показником діяльності бізнесу, але не має стати єдиним і за будь-яку ціну. Гроші – це необхідний ресурс для подальшого розвитку бізнесу, але вони не мають переважати над смислом існування компанії. І коли ROI стає єдиним орієнтиром, то це веде до підвищення показників ефективності в короткостроковому періоді й до серйозного «травмування» організації на весь подальший час.
  2. Зосередження уваги на економіці, виробництві товарів і послуг призводить до загибелі компанії. Це стверджує видатний менеджер, колишній віце-президент компанії Shell, Арі де Гіус, один з батьків сценарного планування майбутнього в бізнесі. Визначення цьому феномену дає і Віктор Франкл, пояснюючи його з психологічного боку: «Не ставте собі за мету успіх – чим більше ви будете прагнути його, тим скоріше втратите. За успіхом, як і за щастям, не можна гнатися; він повинен отримуватися – й отримується – як неочікуваний побічний ефект особистої відданості великій справі».
  3. Фінансові звіти. Слідкувати за поточними показниками вкрай необхідно, так само, як спостерігати за приладовою дошкою автомобіля. Втім, такі індикатори скажуть вам лише про те, що вже відбулося, а гарантувати подальший успіх – не можуть. Фінансові звіти залишаються точками оперативного контролю за станом компанії, а не визначальними показниками майбутнього.
  4. Матеріальні активи, сфера діяльності і лінійка продуктів також відносяться до результатів і наслідків минулого. На жаль, вони не можуть гарантувати майбутнього успіху. Наприклад, металургія довгий час залишалася визначальним елементом економіки України, забезпечуючи суттєві валютні надходження до скарбниці держави. Провідними заводами в цій сфері можна назвати «АрселорМіттал» і ММК ім. Ілліча. Капіталізація заводів у кращі часи складала $4,8 і $3 млрд., відповідно. Середня чисельність працівників була близько 30 тис. на кожному заводі. Для порівняння: вартість компанії WhatsApp (до створення цінності якої доклався і наш співвітчизник Ян Кум) становить $16 млрд., що забезпечили 32 програмісти. А капіталізація компанії Uber складає $62,5 млрд., і працює там 6700 людей. Я не кажу, що металургія нікому не потрібна. Звичайно, заводи і їхня продукція будуть нам потрібні й завтра, але цінність мігрує – і це привід замислитись.
  5. Цінності та норми поведінки. Корпоративна культура може бути як запорукою успіху, так і призводити до швидкої загибелі компанії. Саме ставлення і думка людей є визначальними для спроможності забезпечувати довгостроковий цілеспрямований рух бізнесу.

Думка – це кристалізований результат мислення, що спрямований на пізнання та практичні дії. Думка залишається основною «зброєю» управлінця в бізнесі, разом із волею та відповідальністю при свідомому виборі у розробці та реалізації стратегічних рішень.

Володимир Павелко, заступник декана Києво-Могилянської бізнес-школи з міжнародного розвитку