Маршрутна карта пост-карантинної реальності

Social media concept - world map with social media icon

Ми знаходимося на порозі виходу з карантину: що цей етап означає для бізнесу – світло в кінці тунелю або нові потрясіння? Чи готові люди, бізнес і суспільство до нової реальності? Для того, щоб відповісти на ці запитання і сформувати маршрутну карту нової реальності спочатку ідентифікуємо труднощі, з якими зіткнувся український бізнес у період карантину.

Генеральна репетиція жорстких обмежень

Результати опитування «Вплив карантину на бізнес» що було проведено Бізнес-школою КРОК,  в період березень — травень 2020 року, показують, що карантин торкнувся діяльності компаній всіх сфер бізнесу різного розміру. На основі отриманих результатів ми можемо відстежити основні тенденції:

  • 40% українських компаній повністю або частково припинили свою роботу під час карантину, а 60% продовжують працювати в нових умовах;
  • 52% підприємств залучили персонал до робочих процесів і виплачують повну зарплату, 14% підприємств вирішили відправити працівників у відпустку за власні кошти;
  • 53% підприємств зазначили зниження попиту на свої товари та послуги, а 10% відзначили збільшення попиту;
  • 73% керівників українських компаній вчасно відреагували на карантин та застосували антикризові інструменти, щоб підприємства продовжили роботу;
  • 89% компаній вірять, що вони зможуть повністю відновити свою діяльність після скасування карантину;
  • 76% респондентів сказали, що використовують карантин, як час для навчання.

Результати дослідження показують, що карантин торкнувся діяльності компаній різних сфер бізнесу різного розміру. Ми розуміємо, що сьогоднішні складнощі – це генеральна репетиція до нових навіть більш жорстких обмежень, які неодмінно чекають нас у майбутньому. А чи замислюємося ми, що така ситуація загрожує кожному з нас і без епідемії, у повсякденному житті?

Фінансове планування в умовах кризи

Як потрібно в умовах кризи здійснювати фінансове планування? На що звертати увагу у короткостроковій та довгостроковій перспективах?

  • Слід оновити прогноз продажів, розробити 2-3 сценарії.
  • Визначити порогові значення або тригерні точки, що вказують, які фінансові дії та коли компанія буде робити. Визначити ці дії.
  • Оновити прогноз по руху грошових коштів у відповідності до розроблених сценаріїв продажів. Фокус зробити на обов’язкових витратах (платежах, зарплаті, податках, оренді тощо).
  • Розробити антикризовий план зі зниження та / або оптимізації витрат.
  • Відстежувати ліквідність в режимі реального часу.
  • Встановити до 10 основних KPI, які слід моніторити кожен день.
  • Провести діагностику основних статей балансу та розробити план їх скорочення (наприклад, пропонувати спеціальні умови, знижки тощо).
  • Провести переговори з банком та переглянути умови наданих кредитів.
  • Розкласти основні чинні процеси на «молекули», максимально оптимізувати процеси (один з методів, який може застосовуватися – Kaidzen).

Фінансова оптимізація

Що можна, а чого не слід скорочувати у період кризи?

У жодному разі не можна скорочувати:

  • членів команди;
  • рекламний бюджет.

Що можна робити:

  • переводити на дистанційну роботу;
  • продовжувати прикладати максимум зусиль з просування продукції;
  • використовувати ІТ для оптимізації основних процесів компанії;
  • переводити на аутсорсинг додаткові та частково основні процеси компанії;
  • переглядати і, можливо, призупиняти інвестиційні проєкти;
  • перейти до випуску маркетингово життєздатного продукту (MVP), що дозволить виграти час і оперативно запустити «новий продукт» на ринок, але при цьому скоротити витрати.

До чого мають бути готові експортери та імпортери на валютному ринку

З 2015 р. на валютному ринку здійснюється вільне ціноутворення (НБУ перейшов до плаваючого курсу валюти). При цьому експортери та імпортери використовують у якості фінансових інструментів для хеджування валютних ризиків форвардні контракти (поставочні та беспоставочні), які можуть укладати через обслуговуючий банк.

Через спад економічної активності на валютному ринку спостерігається «стисла пружина попиту / пропозиції»: вимушено продають великі гравці (аграрії), а купують нерезиденти, які виходять з ОВДП.

На курс валют у майбутньому вплинуть чинники: внутрішні (співпраця з МВФ, темпи відновлення імпорту / експорту, трудова міграція) та зовнішні (ціна на енергоресурси, експорт валюти).

Необхідно розробити стратегію роботи компанії на найближчий рік:

  • Зробити рев’ю всіх зовнішньоекономічних контрактів і ланцюжків постачання:

а) перевірити життєздатність і готовність партнерів до продовження співпраці. Якщо немає, то почати переговори з новими компаніями-партнерами.

б) імпортерам – домовитися про зниження ціни або утримати ціну (для виходу на нові ринки); експортерам – спробувати утримати ціни або скористатися зниженням: зробити більш вигідними умови і порядок оплати.

  • Усі договори укладати з термінами і обсягами поставок у грошовому вираженні прив’язаними до конкретної дати.
  • Прийняти управлінське рішення – прорахувавши ризики.
  • Підтягнути знання з питань хеджування ризиків.

Чого слід очікувати виробничим підприємствам

Такі сценарії розвитку подій можуть бути реалізовані для виробників:

  • в компаніях руйнуються вертикальні зв’язки, коли інформація поширювалась від керівників до працівників через низку посередників;
  • відбувається перехід до горизонтальних систем проектів, у яких присутні прямі контакти між керівниками компаній та працівниками проектів;
  • на перше місце виходять алгоритми комунікацій та виконання процесів;
  • цінність працівників для компаній буде обраховуватись чіткістю виконання процесів, компанії будуть купувати не повний час працівників, а лише виконання алгоритмів з ефективними компетенціями;
  • дистанціювання у роботі людей призведе до передавання уже не великої кількості інформації, а формування критеріїв інформаційного обміну та скорочення розмов;
  • технології особистих продажів проходять переоцінку, бо тепер неможливо узяти клієнта за руку та подивитись в очі, а дистанційно більшість маніпулятивних технологій не діє.

Зміни ринку праці під час кризи

Через карантин зазнав змін і ринок праці. Фахівці називають такі тенденції, що простежуються останнім часом:

  • посади, наради та дискусії відходять на другий план: яка різниця, яку посаду ти займаєш, якщо твій товар на ринку не дуже потрібний?
  • пандемія коронавірусу підштовхує світ до розвитку інформаційних технологій і роботизації;
  • персоналізація поступово буде замінюватися штучним інтелектом, здатним пропонувати людям очікувані ними рішення;
  • час працівників будуть купувати не для повного їх завантаження, а для отримання від них практичних результатів, які вони зможуть дати своїми вміннями;
  • цінність набули певні компетенції (soft skills & hard skills), бажано, підтверджені міжнародними сертифікатами, які будуть вирішальними факторами в резюме як керівників так і звичайних працівників.

Нові методи управління, контролю, способи мотивації команд при роботі дистанційно

Як підняти залученість команди і налаштувати дистанційну роботу?

  • Визначити основні канали комунікації (наприклад: для відеозв’язку користуватися Zoom,  для повідомлень – Telegram, для спільної роботи над документами – Google Docs тощо)
  • Узгодити єдині правила комунікації(наприклад: нетермінові питання писати в  листах із зазначенням терміну відповідей; термінові – в месенджер та впродовж 15 хв. відповідати, дуже термінові – телефонувати. Якщо в термін відповісти по суті запиту немає можливості, обов’язково відписатися, що ок, листа\запит отримав, і коли дасте відповідь тощо).
  • Узгодити зручний формат роботи з задачами (Trello, Jira тощо), спільний календар,  форму звітності (про що \ кому \ як часто \ в якій формі доречно давати звіт. Уникати надмірного контролю – це руйнує довіру! Результат важливіший за контроль. Узгодити з командою баланс гнучкості і жорсткості робочого часу: в які години всі мають бути в робочому просторі, а в які може бути люфт).
  • Визначити місце\ канал для неформального спілкування (важливо, щоб у команди була можливість для комунікації «не за темою» \ привітань\ спільного фану \ жартувати як за чашкою кави в офісі, доречно, щоб це було не в чаті, де вирішуються робочі питання. ВАЖЛИВО: спільно святкувати великі і маленькі перемоги, день народження\ свята команди, підтримувати позитивний настрій).
  • Встановити важливі робочі ритуали (наприклад, привітання зранку – як справи\ фокус на день \ закриття робочого дня  \ онлайн кава-паузи \ спільні фізкульт-паузи тощо).
  • Виділяти час на зворотній зв’язок кожному учаснику команди щодо його діяльності. Застосовувати коучингові інструменти: наприклад, модель AID (Action – Дії: опишіть конкретні дії співробітника, його поведінку – що відбулося, які дії зроблено; Impact – Ефект: опишіть який результат\ефект від дій співробітника, як отриманий результат співвідноситься з запланованим, як отриманий результат впливає на команду\компаніюDesired outcome – Бажаний результат: обговоріть варіанти дій, які покращать ситуацію \ підвищать ефективність співробітника: Як можна змінити (виправити, поліпшити) ситуацію, що склалася? Що варто зробити для підвищення результатів? Що важливо зберегти? Що необхідно робити по-іншому. Зафіксуйте домовленості).
  • Піклуватися, щоб вся команда була у курсі справ (щотижня проводити спільну відео-зустріч, де кожен ділиться підсумками тижня: що досягнуто, з чим було труднощі, фокуси уваги на наступний тиждень. Ділитися офіційною інформацією від компанії, прояснювати побоювання та сподівання команди).
  • Підтримувати членів команди у розвитку (з’ясовувати, яких знань потребують, організовувати обмін знаннями\ наставництво \ он-лайн майстер класи \ ревю прочитаних книг\публікацій тощо).

Безпека інформації

Нові умови вимагають зміни підходу до захисту інформації. Розширити повний набір корпоративних засобів захисту на домашні мережі співробітників неможливо. Які ж існують рішення, що дозволяють захистити інформацію, працюючи з дому?

  • Робити резервні копії на зовнішні носії / хмарні сховища, перевіряти їх.
  • Регулярно змінювати паролі (не забувати їх, а записувати!). Для кожного сервісу створювати окремий пароль.
  • У разі виникнення труднощів з роботою техніки, звертатися до профільного фахівця (не займатися самолікуванням — дорожче виходить).
  • Пам’ятати, що будь-яка CRM або ERP-система, це як м’ясорубка: яку сировину закладаєте на вході, такої якості отримаєте фарш. ІТ-системи зможуть вирішити ваші питання тільки у тому випадку, якщо ви в них будете вчасно заносити якісну інформацію у повному обсязі.

Чим ближче ми наближаємося до літа, тим більше в світі активізуються розмови про те, чи зможуть люди подорожувати по світу в найближчі місяці. І якщо в перші тижні карантину у нас жевріла надія, мовляв, посидимо місяць-другий на карантині, а далі все повернеться на круги своя, то зараз такої впевненості вже немає.

Тренди у сфері туризму

  • COVID-паспорти, сертифікати здоров’я (нові санітарно-гігієнічні норми у сфері туризму, спеціальні протоколи).
  • Ставки на внутрішній туризм.
  • Тури вихідного дня (week end-тури) у зв’язку з падінням платоспроможності туристів після кризи.
  • Пріоритетність гарячих турів над раннім бронюванням.
  • Падіння попиту на автобусні тури.
  • Зростання попиту на індивідуальні екскурсії та зниження попиту на групові (соціальне дистанціювання як головна складова можливості подорожувати).
  • Підвищення попиту на невеликі готелі і вілли – для уникнення скупчення людей.
  • Для залучення туристів країни можуть почати дотувати туризм –  це буде залежати від ситуації в кожній окремій країні.

Тенденції у ресторанному бізнесі

Рішення щодо клієнтів:

  • робота в онлайн-режимі із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення персоналу засобами індивідуального захисту;
  • самовивіз через спеціальні «вікна видачі» без відвідування ресторану;
  • співпраця зі службами таксі.

Рішення щодо робітників:

  • максимально зберегти кожну людину в команді та нікого не звільняти;
  • заробітну платню виплачувати вчасно з резервного фонду, бо це – відповідальність перед людьми;
  • регулярно організовувати онлайн-зустрічі зі співробітниками щодо інформування з поясненнями про ситуацію, що склалася та стратегією підприємства.

Як буде виглядати ресторанний бізнес, коли заклади знову відкриють свої двері для гостей?

  • 5-20% підприємств цієї сфери не зможуть відновити свою роботу внаслідок банкрутства, особливо у невеликих містах України;
  • у ресторанному бізнесі залишаться працювати лише дисципліновані, старанні та без зайвих вимог до роботодавців працівники, а працювати вони будуть «за трьох», бо ті, хто до такої категорії не належить, залишаться без роботи;
  • під час пом’якшення карантинних заборон очікується зростання попиту на послуги закладів громадського харчування, в подальшому збережеться помірне споживання;
  • обсяги онлайн-продажів будуть зростати, бо стали новою звичкою для людей за період карантину;
  • зміняться пріоритети споживачів: відвідувачі почнуть економити, будуть затребувані більш прості та бюджетні страви;
  • зростуть вимоги до антибактеріального сервісу та санітарних норм.

Тренди у бізнес-освіті

Зміни, що відбулися у бізнес-освіті:

  • Використання новітніх технологій та засобів для дистанційного навчання. Якщо раніше, працюючи в аудиторії, не було особливої потреби у використанні різноманітних інструментів для спілкування та викладання через різні технології, а також для організації та оптимізації процесів, то наразі ситуація під час карантину змінилася радикально. Карантин спонукав швидко переорієнтуватися на використання нових технологій для застосування у навчальному процесі: навіть ті тренери та викладачі, які не бачили сенсу у дистанційному або онлайн-навчанні до карантину, швидко адаптувалися до нових умов.
  • Безперервне навчання. Навчальний процес не переривався, команда студентів та викладачів навчилася пристосовуватися до нових умов.

Криза – це завжди можливість

Говорячи про формування маршрутної карти нової реальності, ми повинні розуміти, що погляд на нову реальність держави, бізнесу, суспільства і окремих особистостей – різні! Ухвалюючи рішення, ми повинні це враховувати!

Єдиного рішення, як виходити з кризи, єдиної таблетки, здатної вилікувати бізнес не існує. Криза – це час для трансформації й оптимізації бізнесу. Кожен бізнес повинен адаптуватися і розвиватися за індивідуальним сценарієм, але з огляду на загальні нові тенденції. Криза – це завжди можливість:

  • для злиття і поглинання;
  • розкласти бізнес на молекули і зрозуміти, що в ньому генерує основну цінність, а що ні;
  • переглянути та підсилити управлінські методи, способи контролю та мотивації команд при роботі дистанційно (при цьому звернути увагу на нові вагомі компетенції співробітників);
  • оптимізувати команду, витрати і процеси;
  • диверсифікувати діяльність;
  • фільтрувати інформацію і дотримуватися інформаційної гігієни.

Ми повільно, обережно, але впевнено вчимося жити в новій реальності! Але не забувайте: успішним буде той бізнес, який вже сьогодні впевнено приймає рішення на випередження!

Текст:

Ольга Карпова – виконавча директорка бізнес-школи КРОК

Руслан Бельтюков – Президент Української школи бізнесу і Всеукраїнської асоціації керівників бізнесу

Анна Панфілова – фінансовий директор страхової компанії «ТАС Life»

Дмитро Мазенко – бізнес-аналітик міжнародного В2В маркетплейса Tradalaxy,

Ілона Вітер – директорка туристичної компанії «Сонячний вітер +».

Олександр Пижов – IT-менеджер у компанії «Сумітек Україна

Марина Ногач – підприємиць, власниця та директорка ресторанів «Kilometre Zero», «Хiнкальня №1»

Тетяна Кравченко – бізнес-інструкторка, експертка у сфері просування інноваційної продукції на ринок

Оксана Седашова – бізнес-тренерка, психолог, міжнародний експерт у сфері креативного мислення та інтелектуального розвитку особистості

Роман Романцов – бізнес-тренер і консультант з напрямку управління ланцюгами поставок, бережливого виробництва, управління проектами

Оксана Демченко – бізнес-тренерка і консультант міжнародного рівня

Олександр Бакка – бізнес-тренер і консультант, експерт з побудови системи продажів у В2С і В2В сегментах

 

Добавить комментарий