Маршрутна карта пост-карантинної реальності
Ми знаходимося на порозі виходу з карантину: що цей етап означає для бізнесу – світло в кінці тунелю або нові потрясіння? Чи готові люди, бізнес і суспільство до нової реальності? Для того, щоб відповісти на ці запитання і сформувати маршрутну карту нової реальності спочатку ідентифікуємо труднощі, з якими зіткнувся український бізнес у період карантину.
Генеральна репетиція жорстких обмежень
Результати опитування «Вплив карантину на бізнес» що було проведено Бізнес-школою КРОК, в період березень — травень 2020 року, показують, що карантин торкнувся діяльності компаній всіх сфер бізнесу різного розміру. На основі отриманих результатів ми можемо відстежити основні тенденції:
- 40% українських компаній повністю або частково припинили свою роботу під час карантину, а 60% продовжують працювати в нових умовах;
- 52% підприємств залучили персонал до робочих процесів і виплачують повну зарплату, 14% підприємств вирішили відправити працівників у відпустку за власні кошти;
- 53% підприємств зазначили зниження попиту на свої товари та послуги, а 10% відзначили збільшення попиту;
- 73% керівників українських компаній вчасно відреагували на карантин та застосували антикризові інструменти, щоб підприємства продовжили роботу;
- 89% компаній вірять, що вони зможуть повністю відновити свою діяльність після скасування карантину;
- 76% респондентів сказали, що використовують карантин, як час для навчання.
Результати дослідження показують, що карантин торкнувся діяльності компаній різних сфер бізнесу різного розміру. Ми розуміємо, що сьогоднішні складнощі – це генеральна репетиція до нових навіть більш жорстких обмежень, які неодмінно чекають нас у майбутньому. А чи замислюємося ми, що така ситуація загрожує кожному з нас і без епідемії, у повсякденному житті?
Фінансове планування в умовах кризи
Як потрібно в умовах кризи здійснювати фінансове планування? На що звертати увагу у короткостроковій та довгостроковій перспективах?
- Слід оновити прогноз продажів, розробити 2-3 сценарії.
- Визначити порогові значення або тригерні точки, що вказують, які фінансові дії та коли компанія буде робити. Визначити ці дії.
- Оновити прогноз по руху грошових коштів у відповідності до розроблених сценаріїв продажів. Фокус зробити на обов’язкових витратах (платежах, зарплаті, податках, оренді тощо).
- Розробити антикризовий план зі зниження та / або оптимізації витрат.
- Відстежувати ліквідність в режимі реального часу.
- Встановити до 10 основних KPI, які слід моніторити кожен день.
- Провести діагностику основних статей балансу та розробити план їх скорочення (наприклад, пропонувати спеціальні умови, знижки тощо).
- Провести переговори з банком та переглянути умови наданих кредитів.
- Розкласти основні чинні процеси на «молекули», максимально оптимізувати процеси (один з методів, який може застосовуватися – Kaidzen).
Фінансова оптимізація
Що можна, а чого не слід скорочувати у період кризи?
У жодному разі не можна скорочувати:
- членів команди;
- рекламний бюджет.
Що можна робити:
- переводити на дистанційну роботу;
- продовжувати прикладати максимум зусиль з просування продукції;
- використовувати ІТ для оптимізації основних процесів компанії;
- переводити на аутсорсинг додаткові та частково основні процеси компанії;
- переглядати і, можливо, призупиняти інвестиційні проєкти;
- перейти до випуску маркетингово життєздатного продукту (MVP), що дозволить виграти час і оперативно запустити «новий продукт» на ринок, але при цьому скоротити витрати.
До чого мають бути готові експортери та імпортери на валютному ринку
З 2015 р. на валютному ринку здійснюється вільне ціноутворення (НБУ перейшов до плаваючого курсу валюти). При цьому експортери та імпортери використовують у якості фінансових інструментів для хеджування валютних ризиків форвардні контракти (поставочні та беспоставочні), які можуть укладати через обслуговуючий банк.
Через спад економічної активності на валютному ринку спостерігається «стисла пружина попиту / пропозиції»: вимушено продають великі гравці (аграрії), а купують нерезиденти, які виходять з ОВДП.
На курс валют у майбутньому вплинуть чинники: внутрішні (співпраця з МВФ, темпи відновлення імпорту / експорту, трудова міграція) та зовнішні (ціна на енергоресурси, експорт валюти).
Необхідно розробити стратегію роботи компанії на найближчий рік:
- Зробити рев’ю всіх зовнішньоекономічних контрактів і ланцюжків постачання:
а) перевірити життєздатність і готовність партнерів до продовження співпраці. Якщо немає, то почати переговори з новими компаніями-партнерами.
б) імпортерам – домовитися про зниження ціни або утримати ціну (для виходу на нові ринки); експортерам – спробувати утримати ціни або скористатися зниженням: зробити більш вигідними умови і порядок оплати.
- Усі договори укладати з термінами і обсягами поставок у грошовому вираженні прив’язаними до конкретної дати.
- Прийняти управлінське рішення – прорахувавши ризики.
- Підтягнути знання з питань хеджування ризиків.
Чого слід очікувати виробничим підприємствам
Такі сценарії розвитку подій можуть бути реалізовані для виробників:
- в компаніях руйнуються вертикальні зв’язки, коли інформація поширювалась від керівників до працівників через низку посередників;
- відбувається перехід до горизонтальних систем проектів, у яких присутні прямі контакти між керівниками компаній та працівниками проектів;
- на перше місце виходять алгоритми комунікацій та виконання процесів;
- цінність працівників для компаній буде обраховуватись чіткістю виконання процесів, компанії будуть купувати не повний час працівників, а лише виконання алгоритмів з ефективними компетенціями;
- дистанціювання у роботі людей призведе до передавання уже не великої кількості інформації, а формування критеріїв інформаційного обміну та скорочення розмов;
- технології особистих продажів проходять переоцінку, бо тепер неможливо узяти клієнта за руку та подивитись в очі, а дистанційно більшість маніпулятивних технологій не діє.
Зміни ринку праці під час кризи
Через карантин зазнав змін і ринок праці. Фахівці називають такі тенденції, що простежуються останнім часом:
- посади, наради та дискусії відходять на другий план: яка різниця, яку посаду ти займаєш, якщо твій товар на ринку не дуже потрібний?
- пандемія коронавірусу підштовхує світ до розвитку інформаційних технологій і роботизації;
- персоналізація поступово буде замінюватися штучним інтелектом, здатним пропонувати людям очікувані ними рішення;
- час працівників будуть купувати не для повного їх завантаження, а для отримання від них практичних результатів, які вони зможуть дати своїми вміннями;
- цінність набули певні компетенції (soft skills & hard skills), бажано, підтверджені міжнародними сертифікатами, які будуть вирішальними факторами в резюме як керівників так і звичайних працівників.
Нові методи управління, контролю, способи мотивації команд при роботі дистанційно
Як підняти залученість команди і налаштувати дистанційну роботу?
- Визначити основні канали комунікації (наприклад: для відеозв’язку користуватися Zoom, для повідомлень – Telegram, для спільної роботи над документами – Google Docs тощо)
- Узгодити єдині правила комунікації(наприклад: нетермінові питання писати в листах із зазначенням терміну відповідей; термінові – в месенджер та впродовж 15 хв. відповідати, дуже термінові – телефонувати. Якщо в термін відповісти по суті запиту немає можливості, обов’язково відписатися, що ок, листа\запит отримав, і коли дасте відповідь тощо).
- Узгодити зручний формат роботи з задачами (Trello, Jira тощо), спільний календар, форму звітності (про що \ кому \ як часто \ в якій формі доречно давати звіт. Уникати надмірного контролю – це руйнує довіру! Результат важливіший за контроль. Узгодити з командою баланс гнучкості і жорсткості робочого часу: в які години всі мають бути в робочому просторі, а в які може бути люфт).
- Визначити місце\ канал для неформального спілкування (важливо, щоб у команди була можливість для комунікації «не за темою» \ привітань\ спільного фану \ жартувати як за чашкою кави в офісі, доречно, щоб це було не в чаті, де вирішуються робочі питання. ВАЖЛИВО: спільно святкувати великі і маленькі перемоги, день народження\ свята команди, підтримувати позитивний настрій).
- Встановити важливі робочі ритуали (наприклад, привітання зранку – як справи\ фокус на день \ закриття робочого дня \ онлайн кава-паузи \ спільні фізкульт-паузи тощо).
- Виділяти час на зворотній зв’язок кожному учаснику команди щодо його діяльності. Застосовувати коучингові інструменти: наприклад, модель AID (Action – Дії: опишіть конкретні дії співробітника, його поведінку – що відбулося, які дії зроблено; Impact – Ефект: опишіть який результат\ефект від дій співробітника, як отриманий результат співвідноситься з запланованим, як отриманий результат впливає на команду\компанію; Desired outcome – Бажаний результат: обговоріть варіанти дій, які покращать ситуацію \ підвищать ефективність співробітника: Як можна змінити (виправити, поліпшити) ситуацію, що склалася? Що варто зробити для підвищення результатів? Що важливо зберегти? Що необхідно робити по-іншому. Зафіксуйте домовленості).
- Піклуватися, щоб вся команда була у курсі справ (щотижня проводити спільну відео-зустріч, де кожен ділиться підсумками тижня: що досягнуто, з чим було труднощі, фокуси уваги на наступний тиждень. Ділитися офіційною інформацією від компанії, прояснювати побоювання та сподівання команди).
- Підтримувати членів команди у розвитку (з’ясовувати, яких знань потребують, організовувати обмін знаннями\ наставництво \ он-лайн майстер класи \ ревю прочитаних книг\публікацій тощо).
Безпека інформації
Нові умови вимагають зміни підходу до захисту інформації. Розширити повний набір корпоративних засобів захисту на домашні мережі співробітників неможливо. Які ж існують рішення, що дозволяють захистити інформацію, працюючи з дому?
- Робити резервні копії на зовнішні носії / хмарні сховища, перевіряти їх.
- Регулярно змінювати паролі (не забувати їх, а записувати!). Для кожного сервісу створювати окремий пароль.
- У разі виникнення труднощів з роботою техніки, звертатися до профільного фахівця (не займатися самолікуванням — дорожче виходить).
- Пам’ятати, що будь-яка CRM або ERP-система, це як м’ясорубка: яку сировину закладаєте на вході, такої якості отримаєте фарш. ІТ-системи зможуть вирішити ваші питання тільки у тому випадку, якщо ви в них будете вчасно заносити якісну інформацію у повному обсязі.
Чим ближче ми наближаємося до літа, тим більше в світі активізуються розмови про те, чи зможуть люди подорожувати по світу в найближчі місяці. І якщо в перші тижні карантину у нас жевріла надія, мовляв, посидимо місяць-другий на карантині, а далі все повернеться на круги своя, то зараз такої впевненості вже немає.
Тренди у сфері туризму
- COVID-паспорти, сертифікати здоров’я (нові санітарно-гігієнічні норми у сфері туризму, спеціальні протоколи).
- Ставки на внутрішній туризм.
- Тури вихідного дня (week end-тури) у зв’язку з падінням платоспроможності туристів після кризи.
- Пріоритетність гарячих турів над раннім бронюванням.
- Падіння попиту на автобусні тури.
- Зростання попиту на індивідуальні екскурсії та зниження попиту на групові (соціальне дистанціювання як головна складова можливості подорожувати).
- Підвищення попиту на невеликі готелі і вілли – для уникнення скупчення людей.
- Для залучення туристів країни можуть почати дотувати туризм – це буде залежати від ситуації в кожній окремій країні.
Тенденції у ресторанному бізнесі
Рішення щодо клієнтів:
- робота в онлайн-режимі із застосуванням адресної доставки замовлень за умови забезпечення персоналу засобами індивідуального захисту;
- самовивіз через спеціальні «вікна видачі» без відвідування ресторану;
- співпраця зі службами таксі.
Рішення щодо робітників:
- максимально зберегти кожну людину в команді та нікого не звільняти;
- заробітну платню виплачувати вчасно з резервного фонду, бо це – відповідальність перед людьми;
- регулярно організовувати онлайн-зустрічі зі співробітниками щодо інформування з поясненнями про ситуацію, що склалася та стратегією підприємства.
Як буде виглядати ресторанний бізнес, коли заклади знову відкриють свої двері для гостей?
- 5-20% підприємств цієї сфери не зможуть відновити свою роботу внаслідок банкрутства, особливо у невеликих містах України;
- у ресторанному бізнесі залишаться працювати лише дисципліновані, старанні та без зайвих вимог до роботодавців працівники, а працювати вони будуть «за трьох», бо ті, хто до такої категорії не належить, залишаться без роботи;
- під час пом’якшення карантинних заборон очікується зростання попиту на послуги закладів громадського харчування, в подальшому збережеться помірне споживання;
- обсяги онлайн-продажів будуть зростати, бо стали новою звичкою для людей за період карантину;
- зміняться пріоритети споживачів: відвідувачі почнуть економити, будуть затребувані більш прості та бюджетні страви;
- зростуть вимоги до антибактеріального сервісу та санітарних норм.
Тренди у бізнес-освіті
Зміни, що відбулися у бізнес-освіті:
- Використання новітніх технологій та засобів для дистанційного навчання. Якщо раніше, працюючи в аудиторії, не було особливої потреби у використанні різноманітних інструментів для спілкування та викладання через різні технології, а також для організації та оптимізації процесів, то наразі ситуація під час карантину змінилася радикально. Карантин спонукав швидко переорієнтуватися на використання нових технологій для застосування у навчальному процесі: навіть ті тренери та викладачі, які не бачили сенсу у дистанційному або онлайн-навчанні до карантину, швидко адаптувалися до нових умов.
- Безперервне навчання. Навчальний процес не переривався, команда студентів та викладачів навчилася пристосовуватися до нових умов.
Криза – це завжди можливість
Говорячи про формування маршрутної карти нової реальності, ми повинні розуміти, що погляд на нову реальність держави, бізнесу, суспільства і окремих особистостей – різні! Ухвалюючи рішення, ми повинні це враховувати!
Єдиного рішення, як виходити з кризи, єдиної таблетки, здатної вилікувати бізнес не існує. Криза – це час для трансформації й оптимізації бізнесу. Кожен бізнес повинен адаптуватися і розвиватися за індивідуальним сценарієм, але з огляду на загальні нові тенденції. Криза – це завжди можливість:
- для злиття і поглинання;
- розкласти бізнес на молекули і зрозуміти, що в ньому генерує основну цінність, а що ні;
- переглянути та підсилити управлінські методи, способи контролю та мотивації команд при роботі дистанційно (при цьому звернути увагу на нові вагомі компетенції співробітників);
- оптимізувати команду, витрати і процеси;
- диверсифікувати діяльність;
- фільтрувати інформацію і дотримуватися інформаційної гігієни.
Ми повільно, обережно, але впевнено вчимося жити в новій реальності! Але не забувайте: успішним буде той бізнес, який вже сьогодні впевнено приймає рішення на випередження!
Текст:
Ольга Карпова – виконавча директорка бізнес-школи КРОК
Руслан Бельтюков – Президент Української школи бізнесу і Всеукраїнської асоціації керівників бізнесу
Анна Панфілова – фінансовий директор страхової компанії «ТАС Life»
Дмитро Мазенко – бізнес-аналітик міжнародного В2В маркетплейса Tradalaxy,
Ілона Вітер – директорка туристичної компанії «Сонячний вітер +».
Олександр Пижов – IT-менеджер у компанії «Сумітек Україна
Марина Ногач – підприємиць, власниця та директорка ресторанів «Kilometre Zero», «Хiнкальня №1»
Тетяна Кравченко – бізнес-інструкторка, експертка у сфері просування інноваційної продукції на ринок
Оксана Седашова – бізнес-тренерка, психолог, міжнародний експерт у сфері креативного мислення та інтелектуального розвитку особистості
Роман Романцов – бізнес-тренер і консультант з напрямку управління ланцюгами поставок, бережливого виробництва, управління проектами
Оксана Демченко – бізнес-тренерка і консультант міжнародного рівня
Олександр Бакка – бізнес-тренер і консультант, експерт з побудови системи продажів у В2С і В2В сегментах