Карантин на ринку праці: які фахівці дійсно потрібні

Коронакриза відчутно змінила всі сфери нашого життя та ринок праці зокрема. Цілі галузі були змушені радикально скоротити чисельність персоналу (непродуктовий ритейл, готелі, ресторани, туристичні оператори, салони краси тощо). Та й навряд чи взагалі є сектори, які не відчули впливу карантину. Відчули це й пошукачі: вчора спеціаліст мав високий попит з боку роботодавців, а сьогодні може перерахувати  вакансії на пальцях однієї руки. Та й за ті йому доведеться конкурувати з великою кількістю інших пошукачів. Як змінився ринок праці за останні місяці?

ЧИ ВСІ ПОПАЛИ «ПІД РОЗДАЧУ»?

Абсолютній більшості (71%) роботодавців вдалось уникнути скорочень – такі результати показали спільне дослідження видання «БІЗНЕС», міжнародного кадрового порталу grc.ua та KPMG Ukraine «HR в період пандемії». До того ж учасники опитування в рамках проєкту «Рекруторія» повідомили: 23% роботодавців продовжували набір співробітників за «докарантинним» планом.

Зокрема, аналіз бази вакансій grc.ua показує, що на початку карантину відбувся сплеск активності в плані пошуку IT-спеціалістів. У цей час, коли компанії переходили на дистанційну роботу, роботодавці активно шукали спеціалістів, які зможуть підтримувати життєздатність IT-інфраструктури: підключати співробітників до віддалених робочих столів, розв’язувати технічні проблеми тощо. У квітні, коли бізнес почав активніше розвивати сегмент онлайн-доставки, зріс попит на логістів, водіїв, кур’єрів – кількість пропозицій про роботу для них зросла майже вдвічі (на 95%). Це стосується і адміністративного персоналу. Кур’єрів, перекладачів, секретарів, операторів кол-центрів найактивніше шукали у квітні, коли зросла потреба у спеціалістах, які будуть опрацьовувати онлайн-замовлення.

НАБІР НА ПАУЗІ

І хоча майже три чверті роботодавців змогли зберегти природну плинність кадрів, більшість компаній не мала можливості розширювати штат протягом останніх місяців. Зокрема, опитування, проведене на початку квітня, показало, що 50% роботодавців поставили на паузу підбір нових співробітників, ще 19% проводять співбесіди, але для формування кадрового резерву. Ці данні збігаються з результатами дослідження “HR в період пандемії”. Так, 46% його учасників повідомили про тимчасове зупинення набору персоналу. Серед галузей, які найвідчутніше скоротили кількість вакансій: готелі, ресторани, туристичні оператори, салони краси, непродуктовий ритейл тощо.

Так, у сфері гостинності весною традиційно відбувається активний пошук персоналу, який передує сезону відпусток та збільшенню попиту на послуги цієї сфери. Проте у березні цього року кількість вакансій у галузі зменшилась більше ніж на 50%, в порівнянні з лютим, та ще майже на 40% у квітні – в порівнянні з березнем. Та й ті пропозиції про роботу, які розміщувались, були на перспективу, а не на оперативне працевлаштування.

Відчутно скоротилась кількість вакансій від компаній, які надають послуги для населення (салони краси, туристичні компанії, домашній персонал, пошиття, ремонт одягу та взуття, центри розваг тощо), представників галузі «нехарчові товари народного споживання» та  «ЗМІ, маркетинг, реклама, PR, дизайн, продюсування».

СКОРОЧЕННЯ

Разом із зупинкою та регресом у багатьох сферах бізнесу, головною проблемою, викликаною коронакризою, є зростаюче безробіття. Так, у квітні МВФ спрогнозував, що цього року в розвинених країнах безробіття зросте з 4,8% до 8,3%. Наприклад, за час карантину в США цей показник збільшився з 3% до 14,7%. Яка ж ситуація на українському ринку праці? Учасники дослідження “HR в період пандемії”, представники бізнесу та роботодавців, повідомили: вже скоротили персонал 7,6% компаній. А от ще 21% роботодавців не відкидають можливості звільнень у найближчі 1-2 місяці.

Паралельно з вищезгаданим дослідженням експерти grc.ua проводили опитування серед пошукачів, щоб дізнатись, як за час карантину змінились їх форма ти тип зайнятості. Результати близькі до картини, яку змалювали роботодавці: під скорочення попали 6% респондентів. Серед них представники сфери гостинності, HR-менеджери та рекрутери, маркетологи, IT-спеціалісти, адміністративний персонал, менеджери по роботі з клієнтами та продавці в магазинах тощо.

НОВИЙ ФОРМАТ РОБОТИ

Не зважаючи на те, що бізнес потроху починає оживати, попереду нас чекає ще багато змін. Пошукачам радять уважніше придивлятись до діджитал-спрямованих професій та підтягувати відповідні навички. Адже коронакриза ще раз показала, що для компаній критично важливо йти шляхом цифровізації і автоматизації. А от до чого готуватись роботодавцям?

Кравченко Інна, executive search консультант grc.ua, запевняє: пошукачі тепер масово схиляються до віддаленої роботи і входити в офіс не збираються, а роботодавці не зможуть це ігнорувати.

Так, більше третини (37%) учасників опитування grc.ua оцінили переваги віддаленої роботи та бажали б працювати так і надалі. Майже кожен п’ятий (21%) респондент вважає: небезпека вірусу ще не минула, а тому скасовувати віддалений формат ще зарано. Трохи менше (19%) учасників навпаки не змогли призвичаїтись до надомної роботи і воліли якнайшвидше повернутись в офіси. Ще 15% опитаних декларують готовність до такого повернення, проте за умови, якщо роботодавець здійснить додаткові кроки для захисту здоров’я співробітників. У варіанті «Інше» (9% всіх відповідей) найчастіше фігурують побажання мати гнучкий графік та міксувати надомну та офісну роботу.

В незалежності від того, чи вирішить компанія прислухатись до таких побажань співробітників, чи ні, зараз життєво необхідно згуртувати навколо себе високоефективну команду. А значить – знайти оптимальні методи залучення та утримання цінних працівників, збалансувати інтереси та можливості бізнесу та потреби пошукачів.

Юлія Дрожжина, спеціаліст експертно-аналітичного центру grc.ua

Добавить комментарий