mittel

Мітельштанд: корисний досвід для українців

Сімейний бізнес є основою економіки більшості держав світу, однак він має свої правила і традиції, з якими важливо бути обізнаними. Українському малому та середньому бізнесу корисно звернутись до досвіду Німеччини, зокрема, познайомитися з таким поняттям, як«мітельштанд». Що це таке і як працює? Як це допоможе виходити на експортні ринки, водночас задовольняючи потреби місцевих клієнтів?

Мітельштанд – це малий та середній родинний бізнес, один із основних факторів успіху німецької економіки. Чому він є дуже важливим, у тому числі для майбутнього економіки України, а також для інновацій і розвитку експорту? 99,7% німецьких бізнесів входять до категорії мітельштанду. 70% працівників у Німеччині працюють на малих та середніх підприємствах. 60% податків надходить саме від них, тому вони є надзвичайно важливими суб’єктами господарської діяльності. Багато з них є сімейними бізнесами і мають велику історію.Отож, малий та середній бізнес – це суть німецької бізнес-моделі як країни. І Volkswagen та Porsche не були б такими успішними, якби не було малого та середнього підприємництва.

Як працює модель мітельштанду

У веденні родинного бізнесу в Німеччині є не лише свої переваги, але й виклики. Нам відомо багато німецьких компаній сімейного бізнесу, серед яких – Audi, BMW, Haribo, Adidas. Остання компанія належала братам Адольфу і Рудольфу Даслерам, які з часом перестали вести спільний бізнес і один із братів організував Puma. Отже, мітельштанд є основою німецької економіки. І йдеться не про розмір цих компаній, а про ті підприємства, які вже вийшли на міжнародний рівень і займають свою особливу нішу, є світовими експертами, чемпіонами у своїй вузькій сфері.

Вихід на глобальні ринки є надзвичайно важливим фактором. Як приклад: підприємство Kassbohreспеціалізується на виробництві снігоприбиральної техніки; компанія Fuchsзаймається мастилами; Faber Castell – канцелярськими товарами;Freudenbergпрацює у сфері очисних матеріалів, Karcherспеціалізується на створенні прибиральної техніки, JDN виробляє обладнання для побудови тунелей. Усі ці компанії стали чемпіонами у своїй індустрії, зайнявши досить вузьку та особливу нішу. Саме це стоїть за моделлю німецького мітельштанду.

Орієнтованість на технологічні інновації

Якщо ви є власником малого чи середнього сімейного бізнесу, ви не думаєте про те, щоб заробити €1 млн і купити Феррарі, а думаєте про інвестиції в майбутнє, розвиток свого підприємства, в дослідження, інновації, технічний прогрес, в освіту, щоб правильно передати свій бізнес наступному поколінню. Є маленькі підприємства на 20 осіб, які 30% свого прибутку витрачають на інновації та дослідження. Власники таких компаній розуміють, що надзвичайно важливо постійно й безперервно думати про майбутнє.

Звичайно, держава, влада, університети мають забезпечити наукову, дослідну інфраструктуру для МСБ, адже неможливо все робити на базі одного підприємства. Бізнес-школи та університети також можуть допомагати у цих процесах. Потрібно створювати такі мережі, де підприємства як партнери співпрацюють із великими компаніями, такими як Porsche. Ці гіганти – помітні, але вони були б нічим без тих маленьких бізнесів, які думають із перспективою на майбутнє. Дуже важливо, щоб ці великі компанії ставилися до них, як до рівних, тоді успіх чекатиме усіх.

Розподіл власності та контролю

Коли ви є власником свого бізнесу, ви ризикуєте, оскільки поклали «всі яйця в одну корзину». Будь-який фінансовий інвестор розуміє, що потрібно зробити портфоліо різних інвестицій, щоб мінімізувати ризик. Однак сімейний бізнес все вкладає в себе, відповідно несе набагато більші ризики. Виклики також є і в питаннях відповідальності, прийнятті важливих рішень, передачі повноважень.  Сімейний бізнес переважно має плоску ієрархію, низьку складність і швидкий процес прийняття рішень, оскільки між працівниками і сім’єю існують унікальні зв’язки. Досить часто самі власники працюють на своїх підприємствах і просто спілкуються зі звичайним персоналом. Однак є різниця, коли в компанії 15 працівників і коли вона розростається до 50. Тоді вже важко знати всіх поіменно, цікавитися справами дітей своїх працівників, а також зберегти відчуття, що робочий колектив як члени сім’ї. У великих корпораціях працівники і не розраховують на таке ставлення, а в сімейних компаніях – це фактично must.

Зв’язки зі спільнотами

Ще один важливий аспект німецького мітельштанду: попри те, що вони є глобальними гравцями, вони тісно пов’язані з місцевими громадами, ринками та клієнтами. Вони інтегрують ці ринки в інновації, відбувається постійна взаємодія з клієнтом. Які у вас потреби? Як ми можемо їх задовольнити? Як можемо їх покращити? Ці питання та відповіді на них і є унікальним фактором сімейного бізнесу.

Сильний соціальний капітал

Це наступний надважливий елемент. Ви маєте ставитися до своїх працівників та постачальників набагато краще, якщо ви залежите від громади. Люди, які займаються фінансами і знають, звідки береться прибуток, розуміють як приймати раціональні рішення. Однак це не завжди стосується сімейного бізнесу. Наприклад, одна родинна компанія зі штатому 5 тис. працівників у період кризи найняла консалтингову компанію, яка порадила власникам провести скорочення, що було необхідно з раціональної точки зору. Втім рішення у сімейному бізнесі не завжди є зваженими, і зрозуміти їх можна, лише заглибившись у суть справи. Отож, власник цієї компанії, а це була пекарня, пояснив свою позицію так: «Я розумію, що міг би більше отримати прибутку, але люди, яких я звільню, це люди, які купують мій хліб, і якщо я звільню чийогось сина, то позбудуся цілої сім’ї клієнтів».

Якщо ви проживаєте в сільській місцевості, а німецькі компанії в основному розташовані саме там, досить важко знайти працівників, які є новаторами та мають високу кваліфікацію. В Україні також існує ця проблема. Коли таланти хочуть поїхати за кордон, важко привернути нові молоді кадри. Особливо це стосується сільської території, яка менш приваблива для молодих освічених людей. Такі виклики не є чимось унікальним для Німеччини чи України, вони, звичайно, є в кожній країні: і в Італії, де 93% всіх компаній – сімейні підприємства, і навіть у США, де є ідея акціонерного капіталу, але все одно понад 90% – це сімейний бізнес.

Сімейні підприємства існують у будь-якій сфері та індустрії. І від інших вони відрізняються насамперед культурою та цінностями, а часто ця культура залежить від тривалості бізнесу.

Світлана Кирильчук, PR & Partnership Manager of LvBS за матеріалами доповідей Фабіана Бернхарда та Нікласа Руфера