Тривожні кнопки бізнесу
Існують фактори, які або не сприяють довгостроковому розвитку бізнесу, або можуть говорити про вірогідний занепад організації. Що відноситься до таких чинників?
- Орієнтація виключно на ROI. Повернення вкладених інвестицій є важливим показником діяльності бізнесу, але не має стати єдиним і за будь-яку ціну. Гроші – це необхідний ресурс для подальшого розвитку бізнесу, але вони не мають переважати над смислом існування компанії. І коли ROI стає єдиним орієнтиром, то це веде до підвищення показників ефективності в короткостроковому періоді й до серйозного «травмування» організації на весь подальший час.
- Зосередження уваги на економіці, виробництві товарів і послуг призводить до загибелі компанії. Це стверджує видатний менеджер, колишній віце-президент компанії Shell, Арі де Гіус, один з батьків сценарного планування майбутнього в бізнесі. Визначення цьому феномену дає і Віктор Франкл, пояснюючи його з психологічного боку: «Не ставте собі за мету успіх – чим більше ви будете прагнути його, тим скоріше втратите. За успіхом, як і за щастям, не можна гнатися; він повинен отримуватися – й отримується – як неочікуваний побічний ефект особистої відданості великій справі».
- Фінансові звіти. Слідкувати за поточними показниками вкрай необхідно, так само, як спостерігати за приладовою дошкою автомобіля. Втім, такі індикатори скажуть вам лише про те, що вже відбулося, а гарантувати подальший успіх – не можуть. Фінансові звіти залишаються точками оперативного контролю за станом компанії, а не визначальними показниками майбутнього.
- Матеріальні активи, сфера діяльності і лінійка продуктів також відносяться до результатів і наслідків минулого. На жаль, вони не можуть гарантувати майбутнього успіху. Наприклад, металургія довгий час залишалася визначальним елементом економіки України, забезпечуючи суттєві валютні надходження до скарбниці держави. Провідними заводами в цій сфері можна назвати «АрселорМіттал» і ММК ім. Ілліча. Капіталізація заводів у кращі часи складала $4,8 і $3 млрд., відповідно. Середня чисельність працівників була близько 30 тис. на кожному заводі. Для порівняння: вартість компанії WhatsApp (до створення цінності якої доклався і наш співвітчизник Ян Кум) становить $16 млрд., що забезпечили 32 програмісти. А капіталізація компанії Uber складає $62,5 млрд., і працює там 6700 людей. Я не кажу, що металургія нікому не потрібна. Звичайно, заводи і їхня продукція будуть нам потрібні й завтра, але цінність мігрує – і це привід замислитись.
- Цінності та норми поведінки. Корпоративна культура може бути як запорукою успіху, так і призводити до швидкої загибелі компанії. Саме ставлення і думка людей є визначальними для спроможності забезпечувати довгостроковий цілеспрямований рух бізнесу.
Думка – це кристалізований результат мислення, що спрямований на пізнання та практичні дії. Думка залишається основною «зброєю» управлінця в бізнесі, разом із волею та відповідальністю при свідомому виборі у розробці та реалізації стратегічних рішень.
Володимир Павелко, заступник декана Києво-Могилянської бізнес-школи з міжнародного розвитку