Як зробити дистанційне навчання ефективним

Пандемія коронавірусу та загальнодержавний карантин змусили перейти у тотальний віддалений режим роботи не лише бізнесові структури, а й освітні установи. На жаль, останні виявилися не готовими до такого стрімкого переходу. Що ж треба зробити, аби віддалене навчання було ефективним та змогло повноцінно замінити собою традиційне офлайнове?

1. Фахівці, що йдуть в ногу з часом

В першу чергу школи не змогли повноцінно налагодити дистанційний навчальний процес через відсутність фахівців, які б могли правильно організувати електронне навчання. В Україні таких спеціалістів справді дуже мало, а в освітніх установах вони взагалі наврядчи є. Заступники директорів з ІКТ раніше не стикалися з такою нагальною потребою організації дистанційного навчання, а вчителі, здебільшого, навіть не думали про це. Хоча, варто наголосити, що ще в 2017 році Законом України «Про освіту» було передбачено форму дистанційної освіти, основними ознаками якої є індивідуалізовані процеси, віддалена взаємодія учасників освітнього процесу, спеціалізоване середовище, ІКТ-технології та психолого-педагогічні підходи.

2. Сучасне обладнання

Другий, не менш важливий фактор, наявність цифрових девайсів для віддаленої роботи. Основна проблема, з якою стикнулися наші вчителі, – це відсутність комп’ютерів, ноутбуків, планшетів, та, навіть, смартфонів. Для дітей і батьків дуже поширена та сумна практика – один комп’ютер на сім’ю.

3. Якісне мобільне покриття та доступ до інтернету

Третій, і мій улюблений фактор – занадто низький рівень проникнення інтернету в країні. Певно всі бачили відео, у якому діти виходять в поле, аби зловити сигнал, щоби надіслати домашнє завдання. Це смішно і сумно водночас, бо особисто я стикнулася з цією проблемою досить тісно, маючи обмежені можливості працювати через перебої мобільного зв’язку. Картина не особливо яскрава, але навчальний процес зупиняти не можна, треба зібратися докупи і забезпечити учнів якісними знаннями. Тож, чим відрізняється всім звична система освіти від дистанційної?

Спільне: 20-30 учнів, ціль – вкласти в голови інформацію, передбачену шкільними програмами, бажання дітей спілкуватися і ділитися враженнями, тримати увагу та продукувати зацікавленість.

Відмінне: замість класної кімнати – кухня, спальня, коридор, замість крейдової дошки та наочних, демонстраційних матеріалів – екран комп’ютера.

Маючи певний досвід дистанційної роботи, рекомендую вам кейси з організації дистанційного навчання та розповім про необхідні кроки для його організації. Сьогодні майже кожен має електронну пошту Gmail, тож запропоную рішення саме за допомогою суміжних продуктів Google.

7 онлайн-інструментів для організації повноцінного дистанційного навчання

  1. Збір поштових адрес учнів. Пропоную створити Google Таблицю зі списком учнів та надати доступ за посиланням. Зазвичай, класні керівники мають зв’язок з учнями через різноманітні месенджери, за їх допомогою можна легко поширити посилання для заповнення учнями графи “E-mail”. Не бійтеся встановлювати дедлайни як для колег, так і для учнів, бережіть свій час і нервову систему. Для заповнення форми доби достатньо.
  2. Організація спільного ресурсу для отримання новин, домашніх завдань і повідомлень. Не буду унікальною і запропоную скористатися Google Клас. Додаток дозволяє давати завдання, заохочувати учнів до спільної роботи та підтримувати з ними постійний зв’язок. Ви маєте можливість надіслати учням інструкцію з входу в систему та ключ доступу або ж самостійно додати учнів в розділі “Люди” за допомогою електронних адрес. В розділі “Потік” ви матимете змогу написати оголошення про зустрічі, нагадування про терміни здачі робіт тощо.
  3. Етап підготовки до відеоуроків. Спробуйте підготувати робоче місце для відеодзвінків. Це місце повинно мати безперервний доступ до мережі інтернет, бажано нейтральний фон, щоб учні не відволікалися, вебкамеру і мікрофон (за умови користування ноутбуком, планшетом, смартфоном додаткова вебкамера та мікрофон не потрібні). Перегляньте календарні плани та сплануйте дні, коли ви зможете організувати онлайн зустрічі з учнями. До прикладу, можна скористатися ресурсом Hangouts Meet, за допомогою посилання запросіть учнів, також запрошення можна сформувати за допомогою Google Календаря. Оберіть необхідний час, створіть мітку, наприклад, “Урок математики. Тема десяткові дроби” та запросіть учнів, поставивши спеціальну відмітку, запрошення надійдуть кожному учню особисто в пошту. Одночасно, при створенні мітки про заняття додайте галочку “відеозустріч”, одразу буде сформовано унікальний код для участі у веб-зустрічі. Продублюйте, на всяк випадок, інформацію у “Потоці” в Google Клас.  Задля економії трафіку, за можливості вимикайте камеру, а сам онлайн-урок не затягуйте довше 20 хвилин, бо увага учнів розсіється і вся підготовка буде даремною. Додайте презентацію до своєї лекції за допомогою Google Презентації, а також скористайтеся функцією «Запитання аудиторії», ваші учні зможуть ставити запитання в реальному часі та голосувати за найкращі. Пишіть і залишайте нотатки на віртуальній дошці Jamboard, демонструйте свій екран і заохочуйте учнів співпрацювати за допомогою карт думок, схем тощо. Записаний урок ви маєте можливість зберегти на власному YouTube каналі, а посилання знову ж таки розмістити у “Потоці”.
  4. Розміщення завдань. Пам’ятайте, будь ласка, що учні не роботи, а ви не їх єдиний вчитель. Кількість завдань має бути посильною для дитини і їх виконання не має займати понад 40 хвилин. На вкладці “Завдання” Google Класу ви маєте можливість розмістити завдання за допомогою Google Документів, Презентацій, Таблиць, Малюнків, Форм, звичайного запису, або за допомогою прикріплених файлів. Також ви маєте можливість розмістити завдання з тестом, для організації проміжних та підсумкових тестів, щоб учні могли продемонструвати свій рівень знань, а ви – заощадити час на оцінювання. До прикладу, завдання з мови можна виконувати в Google Документі, потім в режимі правок вчитель може внести корективи та виправити допущені учнем помилки. Усі виконані учнями завдання автоматично зберігаються на Google Диску в папці класу.
  5. Індивідуальні консультації. Темпи розуміння матеріалу учнями дуже індивідуальні, як і особливості сприйняття та переробки інформації, тому варто виокремити час на відповіді на запитання від окремих учнів. Це можна робити за допомогою відеодзвінків, спільних документів або чатів в Hangouts Meet або безпосередньо в Google Класі.
  6. Журнал оцінок. Формується на основі виконаних завдань в Google Класі в персоналізовану Google Таблицю. Платформа Google Клас досить зручна для вчителів і для учнів. Завдяки зворотному зв’язку з учнями, дедлайнам по виконанню завдань, зручності розміщення завдань одразу для всіх учнів, усі навчальні матеріали розміщені на Google диску, зрозумілій формі оцінювання та взаємозв’язку суміжних додатків.

Перехід на дистанційне навчання для кожного з нас став справжнім челенджем та значним кроком вперед. Зважаючи на це, ми мусимо працювати в тих реаліях, які сформувалися в цей непростий час. Пам’ятайте, в першу чергу для учнів перехід на онлайн-навчання теж значний стрес, хоч багатьом з них і здається, що це незаплановані канікули. Наша з вами задача, в створених умовах зберегти інтерес до занять та зацікавити дітей навчатися самостійно.

Вікторія Кучеровська, менеджер освітніх програм Accord group, фахівець з інноваційної освіти

 

Добавить комментарий