Рада директорів як інструмент розвитку бізнесу

Якщо ви маєте дотичність до сімейного бізнесу, то точно знаєте: крім усіх переваг у ньому є чимало проблемних питань. Чому діти, що працюють в сімейній компанії, мають отримувати однакову зарплату, якщо в них різний результат? Чому вони мають отримувати зарплату вищу, ніж інші працівники? Як не переносити сімейні конфлікти на роботу – і навпаки? Як взагалі вберегти бізнес, якщо члени родини мають конфлікти між собою? Список питань можна продовжувати, однак, насправді, є інструмент, який може зарадити дуже багатьом викликам, що стоять перед сімейними компаніями. Це – незалежна рада директорів. І чітко розмежовані функції та повноваження – добре врядування в компанії.

За досвідом – у інші компанії

Для початку варто поговорити про управління компанією після того, як засновник відходить від справ. Донедавна всі дослідження вказували на те, що краще залучати менеджера ззовні для управління компанією у другому поколінні. Вважалося, що в них є більше навичок і бажання активно працювати. Проте дослідження експертів з університету Мангайма показало: друге покоління засновників показує кращі результати, ніж зовнішні менеджери. Адже в них одразу є переваги, важливі для компанії: соціальний капітал, вкорінені сімейні цінності та культура. Якщо, при цьому, в них є відповідна освіта (бізнес-освіта), та хороший досвід за межами сімейного бізнесу, то вони –найкращі кандидати для ролі керівників сімейних компаній.

Загалом, спадкоємцям рекомендують працювати 5-7 років за межами сімейного бізнесу. Є дві основні причини, які наштовхують на цю думку: діти зможуть отримати хороший досвід, набути потрібні навички, в тому числі лідерські. При цьому варто розглянути кар‘єру в хороших консалтингових компаніях, або компаніях тієї ж галузі. Друга причина –діти зможуть вийти з тіні батька-засновника, який, як правило, є сильним лідером.

Важливо розуміти: дітей не варто ніколи змушувати займатися сімейним бізнесом.Є безліч історій з поганим завершенням, коли на дітей чинили надто багато тиску. Якщо дитина любить бізнес так, як ви, якщо вона готова до викликів, пов‘язаних із веденням бізнесу, тоді звичайно так –варто залучати дитину до управління компанією. При цьому наступне покоління управлінців (чи це діти, чи зовнішні менеджери) мають бути достатньо сильними особистостями, щоб говорити «ні» засновнику.

У Швейцарії, наприклад, драматично зменшується кількість дітей, які хочуть успадкувати сімейний бізнес. Оскільки там зараз є багато інших можливостей для розвитку, то діти обирають кар‘єру у великих компаніях чи засновують власні. Тому питання наступництва є далі великим викликом.

Рада незалежних директорів

Отже, настає момент у сімейній компанії, коли стає очевидним, що без залучення людей ззовні, бізнесу важко розвиватися, а часом – це питання виживання бізнесу. В даному випадку слушно поговорити про раду незалежних директорів, яка може вберегти бізнес від розвалу через сімейні конфлікти (це в екстремальному випадку), а загалом – додати експертизи на найвищому рівні прийняття рішень. В українському контексті ми говоримо радше про дорадчу раду, адже в нас рада директорів при сімейній компанії не має повноважень управляти компанією.

Основною запорукою успіху запровадження ради директорів – є забезпечення її незалежності. Члени ради директорів повинні бути незалежними – тоді вони можуть відверто сказати, що думають, або вони можуть звільнитися, вони не мають залежати від компанії. Рада теж має бути різноманітною – різноманіття у досвіді, віці, також не обов‘язково, щоб люди були з тієї ж індустрії. Члени ради директорів повинні вміти думати стратегічно, розуміти бізнес та вміти задавати потрібні питання. Деякі експерти рекомендують обмежити вік СЕО та членів Ради директорів до 60-65 років, хоч і не всі з цим погоджуються, адже і в 70-80 років людина може дуже ясно мислити, а мудрості в неї може бути більше, ніж в інших членів ради директорів. Загалом, формувати раду почати варто з визначення тих функцій, які ви б хотіли підсилити в своїй команді, залежно від завдань чи викликів, що стоять перед компанією.

Якщо ви хочете залучити членів ради з-закордону і ви, відповідно, зміните мову засідань, тоді треба мати на увазі, що якість дискусій знизиться. Інколи краще розглянути таких людей у ролі консультантів. Треба також зважати, коли ви залучаєте відомих та знаменитих людей у раду: вони не завжди можуть достатньо добре вникнути у вашу компанію, у зв‘язку з багатьма іншими своїми зобов‘язаннями.

5-7, максимум 8 осіб – це оптимальна кількість членів ради директорів у сімейному підприємстві. При цьому невеликі компанії можуть починати і з 3 незалежних членів ради директорів.

Основні функції ради директорів

1.Розроблення і відслідковування реалізації стратегії. Цим рада мала б займатися 80% свого часу.

2.Затвердження кандидатів на ключові позиції – СЕО, CFO.

3.Затвердження річних звітів.

Чим авторитетніший власник чи керівник компанії, тим сильніший має бути склад ради директорів. Адже рада директорів повинна ставити незручні питання власникові, «челенджити» його різними викликами.

Рада директорів може додати цінності, якщо між членами ради всередині, а також між радою та керівництвом компанії, є взаємоповага, а основне – довіра. Ключовим питання довіри є у взаємодії власника і голови ради директорів. Для власника сімейного бізнесу голова його ради директорів часто виступає у ролі ментора.

Ключові функції голови ради директорів

—          Відповідає за культуру ради директорів.

—          Готує порядок денний разом з керівництвом компанії та надсилає його всім членам ради разом з іншими документами (мінімум за 5 робочих днів).

—          Веде засідання, в тому числі стежить за дотриманням порядку денного.

—          Розпочинає і завершує обговорення.

—          Надсилає підсумки зустрічі (кілька днів після зустрічі).

—          У кризовій ситуації активно включається в роботу компанії.

Важливо, щоб нинішні чи майбутні члени сімейних компаній розуміли кращі практики зі створення рад директорів, адже тоді сімейний бізнес буде більш ефективним та фінансово успішним. Львівська бізнес-школа УКУ (LvBS) та Центр сімейного бізнесу LvBS продовжують працювати над розвитком цієї галузі в Україні, розуміючи позитивний вплив сімейних компаній на економіку країни в цілому.

Роксоляна Вороновська, CEO LvBS Consulting 

 

Добавить комментарий