Лідери нашого часу: винагородити або завоювати

Максимально спрощене пояснення різниці між двома типами лідерства виглядає так: транзакція – ви працюєте, я плачу за це; трансформація – ми разом надихаємося великою метою, розподіляємо завдання та відповідальність і разом (лідер із послідовниками) рухаємося до спільної мети.

Лідери для самих себе

Нова діджиталізована економіка, децентралізація влади, ресурсів та інформаційних потоків, спеціалізація та ініціатива співробітників сформували пласкі структури і новий дизайн організацій та роботи. Лідер сьогодні – це володар душ, який впливає на ціннісні установки та поведінку людей шляхом їхнього емоційного залучення. Якщо раніше було достатньо вчасно платити за роботу та забезпечувати гігієнічні фактори мотивації (гарантія зайнятості, прийнятне робоче середовище та корпоративна політика, нормальні стосунки з керівництвом і колегами тощо), то зараз недостатньо здійснювати транзакції – «ви працюєте, ми вам платимо». Успішний лідер трансформує людський капітал. Питання, як трансформує? Мені суголосне давнє твердження Манца і Симса: «Найбільш підходящий лідер сьогодні – той, хто може вести інших до того, щоб вони були лідерами для самих себе».

Лідери-трансформатори харизматичні і мають візію як щодо компанії, так і щодо країни. Вони надихають і встановлюють високі вимоги до послідовників, інтелектуально стимулюють до виходу за рамки алгоритмів, до пошуків нестандартного. Нарешті, вони піклуються про колег і обов’язково виконують завдання наставництва та професійної підтримки. Чи складно сформувати стосунки, які б взаємно стимулювали лідера і членів команди? Так, але тільки таким чином можна надихатитазалучати послідовників, які будуть віддані організаційним цінностям.

Контекст змінився, сутність – ні

Кожен, хто навчався чи залучений до лідерських практик, читає про лідерство та знає великих і славетних Джеймса Кузеса і Баррі Познера. Їхня книга «The Leadership Challenge: how to make extraordinary things happen in organization» пережила десятки перекладів та видань. Саме вони запропонували концепцію п’яти практик зразкового лідерства, що є результатом дослідження тисяч корпоративних лідерів із усіх сторін світу.

  1. Показувати шлях. Проясніть принципи та дайте приклад, тобто з’ясуйте філософію лідерства і менеджменту, спільні цінності та постійно практикуйте цінності вашої організації, ясно і переконливо говоріть про свої цінності і дійте у відповідності з ними, подавайте приклад, зробіть так, щоб цінності людей і компанії збігалися хоча б в основних параметрах – тоді люди знатимуть, про що піклуються і заради чого працюють, укріплюйте організацію через систему і процеси, закріплюйте цінності, важливі для культури, які ви хотіли би мати.
  2. Створювати спільне бачення. Уявіть майбутнє і залучайте інших, спрогнозуйте і разом схваліть його, наповніть життям, знайдіть спільну мету і засоби, покажіть, як спільне бачення слугує особистим інтересам кожного, слухайте і залучайте інших, апелюючи до спільних ідеалів, використовуйте символічну мову і щиро комунікуйте.
  3. Кидати виклик процесу. Шукайте перспективи та експериментуйте, беріть ініціативу, вносіть зміни і надихайте на це колег, виходьте за межі свого досвіду, шукайте хороші ідеї та обговорюйте їх, генеруйте невеликі перемоги, діліть проблеми на частини і набувайте психологічної стійкості, вчіться на досвіді і сприймайте помилки як подарунки, створіть атмосферу дослідження, відкритості, терпимості та натхнення.
  4. Надавати іншим право діяти. Сприяйте співробітництву і допомагайте іншим утвердитися, інвестуйте в атмосферу довіри, піклуйтеся про інших і вирощуйте емпатію, діліться знаннями та інформацією, спрямовуйте стосунки на підтримку і взаємне навчання, збільшуйте зони самостійності та давайте вибирати, підвищуйте зацікавленість і відповідальність, навчайте.
  5. Надихати серця. Визнавайте заслуги та відзначайте перемоги, очікуйте від людей найкращого і демонструйте віру в їхні здібності, поставивши завдання, регулярно давайте зворотній зв’язок, творчо та особисто ставтеся до визнання і нагород, розвивайте соціальну підтримку та інвестуйте у радість, залучайтеся особисто і розказуйте історії про успіхи, створюйте відчуття спільноти.

Стратегії успішних лідерів

Трансформаційне лідерство збільшить відданість співробітників та їхню задоволеність роботою, підвищить довіру до менеджменту, підвищить активність інноваційної діяльності і створить більш гармонійні стосунки, в тому числі зменшить рівень стресу та вигорання, вважають дослідники.

Які стратегії вибирають ті лідери, яких ми бачимо як трансформаційних? Класичне дослідження У. Бенніса і Б. Нануса щодо стратегій успішних лідерів говорить про чотири з них.

  • Бачення/візія: лідери-трансформатори формували ясну, реалістичну, переможну та привабливу візію, що мобілізувала людей і команди до виконання бізнес-завдань. Послідовники відчували себе сильнішими, якщо робили певний внесок в таке явище.
  • Соціальна архітектура: лідери формували загальні сенси, які трансформували цінності та культуру компаній таким чином, щоб співробітники сприймали нову філософію та розвивали свою компанію.
  • Довіра: успішні трансформатори-лідери викликали довіру за рахунок особистого прикладу, задавалистандарти поведінки. Їхні цінності та ідеологія булизрозумілими, вони дотримувалися цього слова навіть в часи невизначеності.
  • Позитивна самооцінка: такі лідери вміливикористовувати свої переваги, не концентрувалися на обмеженнях, добре розуміючи сильні і слабкі сторони. Вони впливали так само на дію послідовників.

Купівля лідера

Організації можуть купувати трансформаційних лідерів або створювати/вирощувати їх самостійно. Рекрутинг топ-менеджерів – справа довготривала, витратна і не гарантовано успішна. До того ж прийняття на роботу такого кандидата не означає його успішності та успішності компанії. Вважаємо, що дієвою і життєздатною практикою є навчання та розвиток трансформаційних лідерів із середини компанії. Розвиток трансформаційного лідерства пов’язаний із розвитком і культивацією емоційного інтелекту. Організаційні культури, що створюють розвиваюче, доброзичливе середовище, сприяють також відбору та підтримці креативних, схильних до підприємництва лідерів, а значить трансформаційне лідерство стоїть на порядку денному в таких компаніях. Класичною практикою вважається методологія, запропонована професором Бернардом Бассом.

Спосіб № 1. Індивідуальне наставництво. Лідери, що вважаються  талановитими і перспективними, проходять процедури оцінювання, наприклад MLQ-опитування. Оцінки надаються лідеру на індивідуальній коучинговій сесії, він/вона порівнює результат із самооцінкою. Лідер отримує індивідуальний зворотний зв’язок і встановлює певні цілі, найкраще – програму особистого розвитку.

Спосіб № 2. Групові семінари чи більш ґрунтовне навчання. Можливі такі активності: проводиться мозковий штурм із приводу видів ефективного/неефективного лідерства. Далі результати поєднуються з концепціями трансформаційного лідерства. Учасники обговорюють низку стилів лідерства в дії і формують плани дій.

У будь-якому разі кожна організація сама вирішує, купувати чи вирощувати лідерів. Бажаємо вам успіху на цьому шляху!

Наталія Кривда, академічна директорка Единбурзької бізнес-школи в Україні, професорка КНУ ім. Тараса Шевченка

Добавить комментарий