guccii

Таємниці та емоції у сімейному бізнесі: кейси Gucci та Hermes

Дослідники сімейного бізнесу переконані: завжди потрібно зважати на емоційний компонент в історії родинних компаній. Отож, коли ми думаємо про майбутнє, треба думати і про минуле. H&M, Hyundai, GAP, Samsung, Auchan – це приклади тих компаній, які досі є власністю однієї сім’ї, яким вдалося впоратися з викликами. Яким чином? Вони створили структуру управління сім’ї, намагалися прогнозувати проблеми і, відповідно, їх вирішувати. Зважаючи на це, потрібно пам’ятати: ризик того, що родинні зв’язки з часом послаблюються – є реальним. Дослідження показують: коли засновники, брати і сестри, передають бізнес своїм дітям і пізніше власники є двоюрідними, то ризик розпаду бізнесу зростає. Саме тому для сімейного бізнесу важливо створити певну фіксовану структуру правління, аби ці стосунки і взаємовідносини ефективно регулювати. Коли наступництво у передачі бізнесу є успішним, то вони лише посиляться, адже родичі працюють над одним завданням.

Ємоції заважають

Але коли ми говоримо про передачу бізнесу з другого покоління до третього, то якість цих взаємовідносин падає. Візьмемо, для прикладу, компанію Gucci – це сімейний бізнес трьох поколінь, в якому сварки між родичами призвели до продажу бізнесу. Після смерті засновника компанії Гуччіо Гуччі між його амбітними синами почалася завзята боротьба за спадок, яка перейшла і до наступного покоління, призвівши до скандалів, конфліктів, і навіть ув’язнення. Пізніше керівництво компанії перейшло в руки одного з онуків засновника – Мауріціо, який за час свого правління довів бренд до кризи і повністю зруйнував репутацію Gucci. У 1993 р. він, рятуючись від банкрутства, продає свою долю компанії Investcorp, відтоді бренд більше не належить сім’ї засновника. Через 2 роки Мауріціо вбила його колишня дружина.

Як бачимо, в історії цієї сімейної компанії є багато трагедій, однак сам бізнес і надалі працює, от тільки люди з прізвищем Гуччі не можуть приймати жодних рішень. Завдяки ефективному менеджменту нових власників бренд Gucci перевершив досягнення родини і став однією з найпопулярніших марок у світі, перейшовши у сегмент люкс.

Потрібно розуміти: наступні покоління часто переймають патерни поведінки попередніх. Сім’я Гуччі з самого початку заснування жила у конкуренції та конфліктах, непрокомунікованих між собою та з наступним поколінням. Недомовки, секрети, таємниці у межах однієї родинної системи дуже часто формують нездорові відносини, тому так важливо озирнутися назад, заглянути у минуле і зробити необхідні висновки щодо ведення бізнесу і стосунків між родичами. Секрети і таємниці можуть бути як позитивними, так і негативними. Але ми маємо усвідомлювати їх як частину історії, а не заперечувати.

Чому варто тримати секрети

Насправді, відповідь на це запитання дуже проста – щоб захистити сім’ю та її членів. Люди не хочуть, щоб стали відомими якісь незручні факти сім’ї. Є різні види секретів: випадкова смерть, гомосексуальність, смертельна хвороба, незрозумілі стосунки типу інцесту, заздрість і нечесна конкурентність. Люди просто не хочуть говорити про це, адже це може нашкодити іншим, бо вони вразливі. Але все одно інші члени сім’ї будуть відчувати, що чогось бракує. Вони намагатимуться шукати цю інформацію, щось розслідувати, і це може призвести до дуже складних реакцій у вигляді емоцій. Відповідно, той, хто утримує цю таємницю, перш ніж передати її комусь, буде почувати провину, роздратування, огиду або втрату самовпевненості. Коли розкривається якийсь секрет, є ризик втрати влади та довіри. Часто це супроводжується конфліктами, коли треба вирішувати, відкривати цю таємницю чи ні.

Отже, таємниці впливають на відносини в бізнесі. Іноді в довгостроковій перспективі це може мати й позитивні наслідки: так, діти, які зростали у сім’ях з секретами, надзвичайно креативні, творчі, мають підприємницький хист. А розвивали вони ці якості, фантазуючи, що ж ховалося за цими сімейними таємницями.

Кругова оборона

Розглянемо також приклад того, як сімейний бізнес зумів подолати проблеми. Йдеться про французький елітний бренд Hermès. З 1989 по 2006 р. компанія успішно розвивалася, продажі зросли в чотири рази, досягнувши $1,9 млрд. Саме тоді Бернар Арно, голова найбільш агресивного у світі гравця на ринку люкс LVMH (Moët, Hennessy, Louis Vuitton), звернув увагу на їхнє стрімке зростання. Hermès вдало вписувалася в його інвестиційний портфель – так само, як Dior і Fendi. Тим більше, що ширилися чутки про конфлікти в родині, тож це мало бути досить просто. У 2002 р. Арно почав скуповувати їхні акції, використовуючи ту ж базовану на грошових вливаннях і обміні акціями стратегію, до якої вдаються хеджеві фонди, негласно нарощуючи свої позиції. У 2010 р. Арно заявив, що контролює 17% акцій Hermès, поглинання здавалося лише питанням часу. У ситуації, коли на цих чутках акції виросли на 30%, від членів сімейства Ерме очікували, що вони вийдуть в кеш і відступлять.

Однак всупереч очікуванням дії Арно стали каталізатором поворотного моменту для компанії. Замість того щоб перевести в готівку свої активи, члени сім’ї Hermes зайняли кругову оборону. Патрік Тома, який не є членом сім’ї, а був генеральним директором, тоді виголосив відому фразу: «Якщо ви хочете спокусити красиву жінку, не варто починати зі спроби зґвалтувати її зі спини». Сім’я вирішила об’єднати зусилля. З цією метою вони уклали угоду акціонерів, де зобов’язалися триматися разом, подали на Арно до суду і змогли втримати контроль над своїм сімейним бізнесом. 72 спадкоємців засновника Тьєрі Ерме зуміли знайти спільну мову, поставили сімейні цінності вище за спокусу коштів: 50,2% своїх акцій передали в траст, з якого вони не можуть бути продані до 2031 р.

Майбутнє – у переосмисленні минулого

З першої історії можна зробити висновок: часто таємниці викликають багато додаткових проблем, можуть впливати на когнітивний розвиток маленьких дітей. Дослідження показують, що травма може створювати деякі мутації в ДНК і виражатися у поведінці майбутніх поколінь: люди можуть бути в депресії або відчувати певні розлади поведінки і це буде дуже схоже на ту травматичну подію, яку пережили їхні батьки. Відповідно, говорити про історію сім’ї потрібно у безпечному середовищі, велику роль відіграє залучення психотерапевта. Потрібно відкрити ці таємниці і непрості випадки, щоб мати можливість рухатися далі. Отже, минуле допомагає нам краще підготуватися до майбутнього сімейного бізнесу

Важливо, щоб родичі вміли розповідати історію своєї сім’ї таким чином, щоб передати цінності, певні моделі поведінки. Варто ділитися не лише позитивними речами, але й негативними, ці історії об’єднують сім’ю. Вони пояснюють, як діяти в певних ситуаціях, яка в кого роль. До речі, маємо розуміти, що ці історії можуть містити елемент художнього вимислу, міфотворчість, тому часом треба перевіряти деякі факти. Відповідальність наступного покоління полягає в тому, щоб деконструювати та реконструювати міфи, відрізняти реальне від вигаданого, додавати щось, щоб виживати далі.

Отож, спілкування у сім’ї має відбуватися безперервно, комунікація – це основне. Часом для цього в сімейному бізнесі потрібно мати певні конституції, сімейні офіси, родинні ради, асамблеї і т. д. Або це може бути філантропічна діяльність, де сім’я може разом говорити про це і творити наративи майбутнього. Не забувайте, що емоції є надзвичайно важливими. Вони проявляються у різних контекстах і впливають на сімейний бізнес як негативно, так і позитивно. Усі сімейні бізнеси відрізняються один від одного, викликають різні емоції, створюють різні архетипи. Іноді певний член сім’ї має прожити емоцію усієї сім’ї. Просто знайдіть цю людину або будьте нею самі. Так і будується сталий, перспективний бізнес.

Матеріал підготувала Світлана Кирильчук за доповіддю Ранії Лабаки у межах міжнародної конференції «Family Business: responsibility a cross generations» Центру сімейного бізнесу LvBS