Навіщо компаніям mindfulness?

Яку корпоративну культуру ви розвиваєте? Яку компанію будуєте та які виклики перед нею стоять? Для того щоб зрозуміти, навіщо бізнесу mindfulness, спочатку варто відповісти на ці питання, незалежно від того, ви інвестор, власник, CEO, CFO, HR-спеціаліст чи знаходитесь на іншій позиції. Відповідно до цінностей, на яких ви будуєте компанію, та її завдань, практика уважності може стати від разового заходу, присвяченого ментальному здоров’ю працівників, до важливої складової культури та стратегічного інструменту розвитку у високопродуктивних організаціях. Пропоную наступні пункти, що допоможуть визначити, якими перевагами mindfulness на часі скористатись у вашій компанії. Які потреби забезпечить практика?

Якщо ви хочете підвищити стресостійкість працівників

Це найбільш затребуваний результат, якого очікують від mindfulness. І справді, практика уважності при регулярному її застосуванні допоможе зміцнити нервову систему, позбутись тривожності та покращити сон. Коли стресу не уникнути, він мотивуватиме вас, а не заганятиме в глухий кут. Зміниться ставлення до подій навколо, ваш мозок перестане зчитувати проблему як сценарій-катострофу. Натомість, побачить у ній виклик, нагоду пошукати нові можливості та рішення. Зросте і ваша персональна ефективність. Як це можливо? Говорячи мовою нейронауки, ви натренуєте свою префронтальну зону (ту частину мозку, яка відповідальна за прийом рішень) і втихомирите амигдалу (частину лімбічної системи, яка бере участь у формуванні емоцій). Під час практики знижується рівень гормону стресу кортизолу.

У стані рівноваги й присутності ви почуватимете себе добре та бадьоро, а коефіцієнт життєвої сили зростатиме (VQ). Відтак mindfulness відкриває двері до управління енергією (еnergy management). Відповідно до того, як ви навчитесь відслідковувати відчуття в своєму тілі, розуміти його сигнали, ви зможете самостійно вибрати для себе оптимальне робоче та фізичне навантаження, підходяще відновлення та харчування. Ви не будете «втикати» годину в комп’ютер, якщо робота не йде. Натомість, переключите увагу на інший вид діяльності чи відпочинок, а повернушись до завдання, виконаєте його швидше та ефективніше. Коли зростає усвідомленість, energymanagement стає одним із цінних інструментів в роботі менеджера. Ви вчитесь відчувати себе зсередини і правильно управляти організмом. Повний зв’язок із власним тілом для багатьох стає сьогодні викликом, бо чим більше ми онлайн, тим частіше задіюємо лише власні вуха, очі й пальці. Ми стали відірвані від власного тіла, а це не сприяє доброму самопочуттю та продуктивності. Та ситуації можна зарадити, виконуючи вправи на розвиток тілесної усвідомленості.

Ставка на емоційний інтелект EQ

У сучасному світі мало бути хорошим професіоналом з високим рівнем IQ. Часто під час прийому на роботу пріоритетнішими стають м’які навички (soft skills). В Україні вже чимало компаній застосовують програми  розвитку EQ працівників. Техніки mindfulness сприятимуть цьому, бо поглиблюють самосвідомість, дають дієві інструменти саморегуляції, зрощують емпатію, які є стовпами EQ. (Окрім самосвідомості, саморегуляції та емпатії, два інші – це мотивація і соціальні навички – прим. авт.). Коми ми здатні розуміти природу власних емоцій, управляти реакціями, давати конструктивні фідбеки, це підносить наше вміння працювати у команді на новий рівень і запобігає емоційному та професійному вигоранню. А це, в свою чергу, зменшує плинність кадрів.

Mindful communication

Уважна комунікація – одна з топ-навичок у бізнесі. Вміння слухати, домовлятись, вчасно інформувати, говорити про свої помилки, залишатись відкритими – все це визначає успішність сервісних компаній. У період кризи правильна комунікація врятує вас від непоправних репутаційних втрат. А всередині компанії підніме на новий рівень спілкування та взаємодію в команді. Я вважаю, що навички уважної комунікації варто розвивати кожному працівнику, бо кожен меншою чи більшою мірою є творцем та амбасадором бренду компанії.

Монетизація уваги

В глобальному світі безмежних можливостей та взаємозв’язків створюються мільйони нових продуктів. Завдяки технологічному прогресу та інтернету за нашу увагу щосекунди борються найрізноманітніші потоки інформації, в тому числі рекламної. І нам, водночас споживачам і творцям, варто розуміти, що, затримуючи увагу на чомусь одному, ми не просто відмовляємось від альтернатив, а платимо за свій вибір. По-перше, часом ресурсом, який не відновлюється. По-друге, коштами, бо на основі отриманої інформації «голосуємо» за товар чи послугу конкретною валютою. І якщо ми приймаємо рішення на автопілоті, неусвідомлено, просто відпускаємо свою увагу серфити де і скільки завгодно, то ризикуємо і час, і кошти потратити на те, що не є для нас справді важливим і цінним.

Тому розвивайте усвідомленість, нарощуйте awareness capital. Створюйте такий клімат в компанії, щоб до вас приходили внутрішні і зовнішні клієнти (працівники і покупці), які розуміють, що управління увагою – це також управління часом і фінансами. Від перших отримаєте якісний крутий продукт чи сервіс, другі купуватимуть його у вас, бо на інше не захочуть витрачати свої час і кошти. Практика mindfulness вчить, як скеровувати та управляти увагою у перевантаженому інформацією світі та позбутись розфокусованості.

Окрім цього, якщо ваша компанія розвиватиме культуру усвідомленості, це сприятиме і КСВ (корпоративній соціальній відповідальності), яка сьогодні з тренду перетворилась у необхідність. Якщо ви займаєтесь соціальним підприємництвом чи створюєте етичні продукти, то вже рухаєтесь в сторону уважного споживання, де потрібна щоденна усвідомленість. Це реальність стартапів, які створюють продукти та послуги, що зважають на зміну клімату, підтримують перехід на вегетаріанство, працюють над зменшенням викиду парникових газів, розвитку альтернативних джерел енергії, відмовляються від тестування на тваринах. Словом, роблять свій бізнес так, щоб покращити ситуацію на планеті, яка аж ніяк не завидна сьогодні через наше неусвідомлене та неуважне ставлення до її ресурсів та надмірне споживацтво.

Усвідомленість – ремінь безпеки у світі VUCA

(VUCA від англ. volatility – непостійність, uncertainty – невизначеність, complexity –  складність, ambiguity – неоднозначність – прим. авт.). Чому я називаю усвідомленість ременем безпеки в сучасному світі та навіщо він нам потрібен. Скажіть мені, ви їздите в автомобілі непристібнутими? Якщо досі так, то пропоную припинити, оскільки це не той ризик, який зможе себе коли-небудь виправдати. Для більшої переконаності загугліть статистику жертв автокатастроф, де причиною смерті стало ігнорування паском безпеки. Ви нажахаєтесь і, сподіваюсь, зміните свою поведінку. Так і для того щоб щодня справлятись із нестабільністю, складністю, мінливістю та неоднозначністю світу, нам потрібно мати пасок безпеки, який забезпечить адаптивність, гнучкість, фокус на пріоритетах. Усе для того, щоб ми могли мчати на швидкості в потрібному напрямку, не втрачаючи драйву, але знати, що всередині нас є центр, спокій і зосередженість, які вбережуть нас та не викинуть на обочину. Те, що, можливо, одного разу навіть збереже життя вам чи компанії.

HR-стратегія

Підтримуйте прагнення членів команди бути усвідомленими та відповідальними. З часом це переросте в такі бонуси, як вміння швидко та максимально вчитися на помилках. Це ставка на постійну зростаючу якість роботи через вдосконалення та творчі рішення. Даруйте працівникам можливість робити те, в чому вони найкращі, вдосконалювати всередині компанії не лише професійні здібності (hard skills). На думку гарвардських психологів Роберта Кігана і Лейзи Лейхі, сьогодні, окрім фінансових, співробітники зацікавлені в нових видах доходів: задоволенні від роботи, відчутті осмисленості праці, щастя. А це сприяє залученості та лояльності працівників, укріпленню бренду роботодавця.

Розвивайте культуру усвідомленості і матимете ту команду, яка приведе компанію до поставлених цілей. Мотивація та ключові цінності в кожного покоління свої. В світі VUCA все переплетено. X, Y та Z можуть працювати пліч-о-пліч і часом буває непросто втримати баланс. Ви не можете стояти залізобетонно на місці, продовжуючи вірити, що вашу компанію ніхто і ніколи не зрушить із зайнятої позиції, якою б стійкою вона зараз не виглядала. Баланс – це постійний рух, прийом рішень часто «на лету», пошук антикрихкості, цілісності. Баланс – динамічне явище, якому потрібна внутрішня опора. Уважність, вміння перебувати в моменті, які розвиває mindfulness, є такою опорою.

Підготовка до майбутнього

У своїй книзі «Двадцять один урок для XXI століття» Ювал Ной Харарі (ізраїльський історик, автор світових бестселерів «Sapiens», «Homo Deus» – прим. авт.) говорить про можливе масове безробіття, створення класу непотрібних людей, які будуть витіснені штучним інтелектом. Вже сьогодні нам варто постійно вчитися, розвивати нові навички протягом усього життя, які забезпечать нам перевагу. Найімовірніше виживуть та розвиватимуться ті компанії (і йдеться не лише про технологічні), які не протиставлятимуть людину штучному інтелекту, а зуміють діяти за формулою Humans+AI (artificial intelligence). Якою тоді має бути людина майбутнього, щоб справлятись із такого роду викликами, якими навичками володіти? Це гарне питання для саморефлексії, звичку до якої теж живить mindfulness. І не забуваймо, що людина на відміну від штучного інтелекту має свідомість, щоправда, це не знімає відповідальності розвивати її.

Що таке Mindfulness?

Mindfulness – це здатність людини бути повністю присутньою та усвідомленою в теперішньому моменті. Практика уважності допомагає залишатись сфокусованими та неперевантаженими тим, що відбувається довкола, а також дозволяє діяти нереактивно. Дослідження в області нейронауки підтверджують: вправи з mindfulness тренують префронтальну зону (частину мозку, яка відповідальна за прийом рішень) і втихомирюють амигдалу (частину лімбічної системи, яка бере участь у формуванні емоцій). Під час практики знижується рівень гормону стресу кортизолу. Завдяки явищу нейропластичності (перебудові нейрозв’язків) ми можемо змінювати структуру власного мозку. А саме: відмовлятись  від небажаної чи руйнівної поведінки, здобувати нові навички, будувати відмінні моделі взаємодій. Mindfulness практикують у таких світових компаніях-лідерах, як Nike, Intel, Google, General Mills, Linkedin, Apple. Автор статті проводить навчальні програми для компаній в Україні.

Роксолана Кравчук, засновниця проекту Open Mindfulness, HR-спеціаліст