Як перекласти військовий досвід на бізнес-процеси?

Вдалий бізнес багато чого запозичив із армії.  Бізнес, який віднайшов свою ефективну бізнес-модель та активно розвивається, задумується над виділенням певних напрямків діяльності в якісно окремі «бойові одиниці». Якщо ви у своїй компанії не користуєтеся військовим досвідом, замисліться, можливо, настав час для такого експерименту.

Якісно окрема «бойова одиниця» – найчастіше це спеціально створені юридичні особи, вони ж фірми (компанії), в яких відокремлені активи, свій баланс, власне керівництво, назва, бренд, персонал і т. д. Причинами такого виділення можуть бути як стратегічні цілі, так і зовнішні фактори, наприклад, правове середовище: як мінімум, існує низка законодавчих обмежень на поєднання окремих видів діяльності однією юридичною особою. Та як би там не було, така «одиниця» покликана працювати у зв’язці з іншими, такими ж «відокремленими елементами бізнесу». І головне – від неї та інших очікують синергетичного ефекту: працюючи спільно, давати більше користі (тобто прибутку!), ніж, якби вони працювали поодинці.

Синергія – це 1 + 1 = 3!

Подібний підхід застосовано у ГК «Нова Пошта». На сьогодні у групі компаній близько десятка самостійних бізнесів. Але принаймні три якнайкраще ілюструють вищесказане. Це такі компанії, як «Нова Пошта» (Україна), «Нова Пошта Інтернешнл» та «Пост Фінанс». Із «Новою Поштою» (Україна) все кристально зрозуміло: це загальнонаціональний оператор експрес-доставки. Проте пересилка речей, документів та вантажів – послуга платна. І от саме функцію оборотних коштів  у рамках системи клієнт – Нова Пошта – клієнт здійснює фінансова компанія «Пост Фінанс». Інший гравець зі своїм специфічним набором КРІ – це «Нова Пошта Інтернешнл».

І цілком зрозуміло, що ці, з юридичної точки зору, окремі та самостійні компанії, з точки зору бізнесу, нерозривно пов’язані. «Нова Пошта» забезпечує рух посилок і вантажів, а «Пост Фінанс» – рух  коштів усередині системи. І одна без одної вони неповноцінні. Дещо цікавіше з міжнародною доставкою. Для ефективного функціонування «Новій Пошті Інтернешнл» життєво необхідна українська «Нова Пошта». Вона здійснює так звану першу милю доставки з України за кордон та останню милю доставки в Україну.

У військовій же справі знаходимо цілком прозору паралель. Практично в усіх арміях світу прийнято виділяти три основні роди військ: сухопутні, морські та повітряні. І найбільш визначальною якістю військового топ-менеджера (генерала, адмірала чи маршала) є вміння успішно координувати дії усіх трьох родів військ як під час навчальних маневрів, так і в умовах реального бою.

S.W.O.T. VS S.W.A.T.

Стратегія і тактика – поняття, які широко застосовуються як у бізнесі, так і у військовій справі. Зокрема, при розробці стратегії компанії користуються всесвітньо відомим SWOT-аналізом. Образно кажучи, зазираючи всередину для ідентифікації своїх сильних та слабких сторін, а також назовні – у пошуках можливостей і попередження загроз.

А от і аналогії з військовою справою.

  • Вивченню зовнішнього середовища (ринку) у військово-тактичному розумінні відповідає процес рекогносцировки на місцевості (від лат. recognosco – оглядаю). Це огляд позицій противника в районі майбутніх бойових дій особисто командиром (командуючим) і офіцерами штабів для отримання переваги і прийняття рішення; в мирний час – при підготовці навчань та інших діях.
  • Всебічний аналіз внутрішніх процесів може нагадати загальновійськовий огляд.
  • А ідентифікація можливостей та загроз – ніщо інше, як розвідка.

Корпоративний стиль

Справжній корпоративний стиль починається з одягу. Те, як працівник ставиться до свого форменого одягу, найбільш показово та безпосередньо говорить про ступінь сприйняття (і прийняття!) корпоративних цінностей. Тому глибоко переконаний, що різного роду програми «виміру лояльності працівників» якісно поступаються в ефективності такому підходу: включити в одяг працівників 2-3 елементи бренду – сорочка, галстук, значок тощо – і здійснити моніторинг відношення до цих атрибутів протягом місяця. А досить часто можна отримати насичений зворотний зв’язок уже на етапі впровадження таких елементів.

У мене за плечима двохрічний досвід досить наближеної до армійської курсантської служби та військової кафедри. Завжди сумлінно виконував вказівки офіцерів щодо охайності форми одягу. І тепер точно розумію, чому: мені завжди подобався армійський уклад, розпорядок, чіткість, дисципліна та орієнтація на результат. Та серед моїх товаришів нерідко траплялись персонажі, які ухитрялись носити берет на самій потилиці, вийти на шикування з одним пагоном чи з напіввідірваним шевроном і щонайменше тиждень нечищеному взутті. То були явно випадкові «пасажири» воєнізованого факультету. Більшість із таких або були відраховані, або після випуску ні дня не працювали за спеціальністю.

Наряд на службу або «огляд на 360 градусів»

У «Новій Пошті», принаймні у 2014-2015 рр., практикувалась підтримка офісними працівниками виробничих процесів у періоди пікових навантажень. Конкретно, починаючи з «чорної п’ятниці» у листопаді і  закінчуючи Різдвяними святами у січні, працівники головного офісу незалежно від посади за графіком відряджались «у поля» на день-два працювати операціоністами, кур’єрами, водіями і навіть вантажниками на терміналах.

Повертаючись «додому» нерідко траплялись насичені дискусії та навіть спеціально призначені робочі зустрічі, зумовлені тим практичним досвідом, які керівний склад отримав, побачивши плоди своєї «високорівневої» праці наживо. Або, іншими словами, внаслідок зсуву «офісної парадигми».

Таку паралель ми знаходимо в певній мірі в армії через усталену практику нарядів на службу. Від рядового солдата і до генерала військові періодично ходять у наряди днювальними, черговими по роті, гарнізону тощо, на КПП, у патруль,  караул і навіть на кухню. Таким чином, зокрема, у військового є можливість скласти більш чітку картину армійських процесів, ніж під час буденних періодів між підйомом та відбоєм.

Карєра і «зірки»

Пригадуєте працю Джима Коллінза «Від хорошого до великого»? Один із перших цікавих фактів у рамках його дослідження полягав у тому, що з 11 компаній-фіналістів із США, які були стабільно найкращими за своїми показниками і рівнем капіталізації протягом 15 років, 9 керували менеджери «п’ятого рівня», які були вихідцями з цих самих компаній! Запозичення «зіркових» менеджерів, але не зі «своїх», показувало значно меншу ефективність у кінцевому рахунку.

А в армії саме така система, яка взрощує послідовно і систематично керівні кадри. Ти не станеш генералом, поки не пройдеш шлях від рядового, сержанта (молодший – старший), прапорщика, молодшого офіцера (молодший лейтенант – капітан), офіцера (майор – полковник) і до старшого офіцерського складу: генерал-майор, генерал-лейтенант, генерал-полковник, генерал армії.

Щодо бізнесу, я переконаний у двох речах: якщо ви у ХХІ столітті не готові бути інноваційними та утримувати своє тіло у хорошій фізичній формі, то у вас немає шансів на успіх.

Роман Кузюк, директор ТОВ «КУА «Офір Капітал», автор бізнес-детективу «Кінцевий бенефіціар»