Вплив корпоративної культури на прибутковість

Вплив корпоративної культури на прибутковість

У даній статті описані результати дослідження – вплив прописаних корпоративних стандартів підприємств та існуючої корпоративної культури на ефективність ведення бізнесу та прибутковість. Що таке корпоративні стандарти та корпоративна культура?

Корпоративна культура – від переплат

У наш час це вже не просто правила поведінки на підприємстві чи якісь засмальцьовані плакати, які прикрашають стіни офісів. Це перш за все відчуття працівниками цінності власного бізнесу та його потрібності для зовнішнього середовища. Більшість розгалужених компаній насправді – це не єдина компанія, а об’єднання багатьох компаній-філій із різними корпоративними цінностями, які часто побудовані на харизмі місцевого керівника, і спільним у цих компаній є лише система постачання та звітності за реалізовану продукцію чи надані послуги.

Проблема наявності корпоративної культури вперше виникла з появою на ринку робочої сили покоління Y, яке не цікавиться заробітками та не створює власних заощаджень, але прагне працювати в компаніях, де цікаво, комфортно і робота є корисною іншим людям. Вони легко мігрують між компаніями і не затримуються надовго там, де замість корпоративної культури та проектного менеджменту діє вертикальна система управління.

Чому ж досі компанії з вертикальною системою управління не закрились? Відповідь проста: ці компанії «переплачують додаткові кошти» за відсутність у них корпоративної культури. Іншими словами, власники та керівники цих компаній свідомо «спускають» частину коштів із прибутку лише на компенсацію незручностей. Але і таким компаніям у сучасному бізнесі стає дедалі важче вигравати. Маючи великі витрати, вони відчувають брак персоналу і поступово втрачають міцність власних позицій.

Бачити ширше

Львівська школа керівників бізнесу спільно з Всеукраїнською асоціацією керівників бізнесу провели дослідження впливу корпоративних стандартів та корпоративної культури на інші показники бізнесу. Чому дослідження провадить бізнес-школа? Сучасному керівнику вже не достатньо сидіти у м’якому кріслі та комфортному кабінеті і користуватись роками напрацьованими зв’язками. Сучасний керівник має володіти усіма сучасними принципами управління, інакше підприємство очікує поступовий занепад і витіснення з ринку. Бо як говориться у сучасній приказці,ти мені друг, але прибуток я хочу отримувати надійно. Томубільшість усталених бізнес-зв’язків поступово руйнуються в пошуках кращих підрядників та більшого заробітку. Отже сучасний керівник має усвідомлювати вплив усіх елементів системи бізнесу на його прибутковість.

У сучасному світі старше покоління змінює нове, яке вимагає інших цінностей та більше комфорту від бізнесу, ніж заробітків. Сучасна молодь потребує лише достатнього заробітку і, найбільше, важливості власної роботи для соціуму, а не лише для клієнтів. Більшість підприємств, які стикаються з кризою персоналу, не мають навіть натяку на корпоративну культуру та корпоративні стандарти. Вони діють за принципом – «заробляємо поки заробляємо». Ті ж підприємства, які своєчасно впровадили корпоративні стандарти, не відчувають проблем із персоналом, розвиваються та захоплюють нові ринки збуту власної продукції чи послуг. Наскільки важливим є корпоративне обличчя підприємства на ринку, ми дослідили через опитування керівних власників середніх та крупних підприємств. Усі дані подані у ретроспективі останніх трьох місяців діяльності підприємств.

Як бачимо з рис. 1, підприємства, в яких відсутні корпоративні стандарти, втрачали клієнтів більше, ніж підприємства з прописаними стандартами.

Якщо ж зважити на середній чек клієнтів, то маємо практично симетричну картину: у 38,5% середній чек зменшився, а збільшився лише у 16,2% підприємств, у яких відсутні корпоративні стандарти. Це насамперед зумовлено тим, що зростання підприємств відбувалось у більшості випадків за рахунок покращення сервісу для клієнтів та більш чіткому прогнозуванню купівельної системи клієнтів.Така картина цілком чітко вказує на пряму залежність кількості та ваги клієнтів від наявності корпоративної культури та корпоративних стандартів підприємства.

Приблизна ситуація склалася з залученням нових клієнтів. Корпоративні цінності та стандарти на сучасному ринку мають не менш важливу роль, ніж ціна та умови поставок товарів чи послуг клієнтам. Падаючим підприємствам складніше залучити клієнтів, бо їх продукти є слабкими у порівнянні зі зростаючими підприємствами, та клієнт має право вибору – в яку компанію звертатись.

Чи впливає наявність корпоративних стандартів та корпоративної культури на ефективність розробки нових товарів чи послуг? Безперечно, впливає. Система розробки нових товарів і послуг працювала ефективніше у підприємствах із чітко прописаними корпоративними правилами та корпоративною культурою – 20,7% проти 2,6% у компаній з не прописаними стандартами.

Дуже яскравим прикладом є залежність ефективності інформаційних систем підприємств. Як бачимо з рис. 2, саме корпоративна культура і стандарти дають таке вкрай потрібне ефективне функціонування інформаційних систем підприємства.

Те саме стосується ефективності системи маркетингу та продажів. У компаніях із прописаними стандартами зазначили високу ефективність – 21,6% опитуваних, з не прописаними – 4,3%. У підприємствах із розвинутою корпоративною культурою системи маркетингу та продажів побудовані у більшості на цінностях, які ця компанія приносить суспільству, і тому кожний із працівників знає свій вклад у цінність і теж є потужним ресурсом формування продажів власної компанії.

У підприємствах із розвинутою корпоративною культурою відчувається менший брак персоналу, і система управління персоналом працює ефективно за сучасними методиками.. Про це зазначили 26,7% представників компаній з прописаним стандартами і 4,3% – з не прописаними.

У здоровій команді – здоровий дух до спільної перемоги. Згідно з опитуванням, корпоративна культура впливає на наявність оборотних коштів, перш за все через суму продажів та залучення нових клієнтів. Про те, що оборотних коштів повністю достатньо, повідомили27,6% представників компаній із прописаними корпоративним стандартами та 12,6% – з непрописаними. А цей показник є чи не найважливішим для власників і керівників бізнесу.

Одним із важливих показників для керівників і інвесторів є повернення інвестицій. Як бачимо з рис. 3, швидкість повернення інвестицій у бізнесі з прописаними корпоративними стандартами та корпоративною культурою набагато швидші за бізнеси з їх відсутністю.

Культура – це не плакати

І, наостанок, важливо усвідомлювати, що будь-який бізнес є корпоративним відображенням сімей власника, топ-менеджерів, керівників середньої ланки та простих працівників. Підприємства з прописаними якісними корпоративними цінностями та корпоративною культурою, як правило, об’єднують здорових працівників, притягують їх сім’ї та гуртують навколо себе потужні соціальні об’єднання, де в основі лежать не гроші, а користь, яка приноситься суспільству. Не потрібно завтра ж бігти і писати чергові плакати, про які було написано у цій статті на початку. Плакати – це не корпоративна культура, це лише плакати.

Корпоративна культура формується не зверху, не від керівників, а від працівників, які усвідомлюють або не усвідомлюють всю цінність, яку вони здатні принести як собі, так і суспільству. Важливо також усвідомлювати, що прибуток власнику заробляють керівники, які не лише мають хороші зв’язки з клієнтами чи постачальниками, але в наш  час найважливіше – навчені сучасним методам управління працівниками. Тому зміни корпоративної культури потрібно починати вже сьогодні, поступово змінюючи поведінку працівників, формуючи проектні групи та цінності з подальшим переходом на корпоративні. Це сучасний підхід в управління підприємствами, який визнаний усіма розвинутими компаніями світу.

Руслан Бельтюков, засновник Львівської школи керівників бізнесу, президент Всеукраїнської асоціації керівників бізнесу