Faster. Harder. Stronger. China!

Поговоримо сьогодні аж ніяк не про популярну пісню відомого гурту Daft Punk, а про нові, часто незвичні бізнес-моделі, зруйновані стереотипи, про масовий дешевий продукт, комплексність у рішеннях та увагу до найдрібніших деталей, шалену швидкість та культуру виконання і впровадження рішень/досягнення цілей. Чому українському бізнесу варто глибше пізнати Китай напередодні старту «Нового Шовкового шляху»? Про це – далі.

Команда учасників програми Key Executive MBA Львівської бізнес-школи УКУ (LvBS) упродовж 11 днів досліджувала Китай через занурення у компанії найрізноманітніших галузей, та готова поділитися своїми інсайтами. Ці думки будуть корисні компаніям, які бачать своє майбутнє у Китаї чи з Китаєм, а також тим, хто дбає про майбутні перемогти на глобальній бізнес-арені.

Знайомство з країною, яку ми досліджували, відбулося у Шанхаї та почалося з зустрічі з українськими бізнесменами, які багато років очолюють як міжнародні компанії, так і їхні українські представництва.

Українці у Китаї

Дмитро Максименко, голова китайського представництва української компанії «Гідросила», одного з найбільших виробників гідравлічного обладнання у Східній Європі, вести бізнес із Китаєм почав ще 2004 р., а з 2009-го (коли було відкрито представництво в КНР) постійно проживає в Шанхаї. Шанхайська компанія Power Hydraulics представляє інтереси української промислової групи «Гідросила Груп» у Піднебесній. Основний вид діяльності: постачання та реалізація української гідравліки на китайські заводи будівельної техніки, сільськогосподарських машин та шахтного обладнання.

Китай з його мільярдним населенням є дуже привабливим ринком для більшості компаній-експортерів. Зайти зі своїм товаром у КНР, а тим паче закріпитися на китайському ринку – це завдання не з легких. Якщо ж ви маєте дійсно серйозний намір підкорити Піднебесну, то дозвольте мені дати вам кілька простих, але важливих порад, що базуються на моєму багаторічному досвіді роботи з цією країною та безпосередньо у Китаї.

  1. Позбудьтеся усіх стереотипів та упереджень щодо Китаю чи китайців

Китай є абсолютно іншим, аніж ви собі його уявляли. Відкрийте свій розум і своє серце до сприйняття нового. А нового буде чимало. Насамперед ви зіткнетесь із іншою культурою, що ввібрала в себе конфуціанську етику, буддійське споглядання та відстороненість, природність даосизму і соціалістичний егалітаризм. Відкрийтесь Китаю, і він відкриється вам.

  1. Не шкодуйте ресурсів на дослідження ринку

Китайський ринок – не просто великий, він безкраїй. Тому дуже важливо зрозуміти своє місце на ньому. Ви маєте заздалегідь обрати ринкову нішу, а краще – створити власну, щось на зразок «блакитного океану». Рівень конкурентної боротьби в КНР шалений, тож ви повинні бути готовими змагатися з місцевими компаніями та західними корпораціями, що вже не одне десятиліття присутні тут. Ретельно вивчайте ринок, аналізуйте та формуйте свою стратегію входу на Схід.

  1. Найважливіший пункт – будуйте відносини

Вкладайте свій час, свої матеріальні та нематеріальні ресурси у розбудову дійсно дружніх взаємин із китайськими партнерами. Китайський бізнес базується на такому понятті, як guanxi 关系 («зв’язки»). Нарощуйте свій соціальний капітал у Китаї і він згодом принесе вам чималі дивіденди.

Ще один українець Сергій Мойсеєнко вже багато років живе  тут і очолює завод американської компанії Super ATV у Китаї (комплектуючі та аксесуари для UTV і ATV, розроблені гонщиками для гонщиків). Сергій наголошує, що завжди, спілкуючись з українцями, які приїжджають до Китаю, ставить цю країну як приклад приказки «Бери і роби!». Попри це, наразі результатів реформ в Україні непомітно. «Я показую, куди рухається Китай, але українці геть не хочуть це бачити та глибинно аналізувати. На жаль, вони не поспішають навчатися і переймати ці практики. Китайський розвиток почався з того, що країна була дуже відсталою, але їхні майбутні реформатори їздили по світу за досвідом, який, зрештою, запроваджували у Китаї цілими готовими блоками з неймовірною швидкістю. Ми всі, хто прожив у КНР останні 10-15 років, були свідками карколомних змін і бачили, що таке справжні реформи та їх результати… Коли ти дивишся у дзеркало, а там обличчя криве, то це не дзеркало винне, а обличчя саме таке. Китайці свого часу визнали свою «кривість» і змінилися, а українцям також потрібно зробити свої висновки і розпочати рух», – вважає Сергій Мойсеєнко.

Вражаючі компанії

Після непростих, але таких вкрай важливих розмов, ми вирушили знайомитись із практиками управління бізнесом у Піднебесній. Китай вразив розвитком ІТ-галузі, особливо у великих містах, на противагу зменшенню кількості фабрик та заводів і їх витіснення за межі міст, на околиці. Інші сфери намагаються не залишатися позаду. Отож, розглянемо кілька вражаючих кейсів.

 UCloud

Компанія вразила масштабом та амбіцями: тут працює понад 700 людей, але UCloud називає себе стартапом, який за 6 років лише доростає до рівня глобальних компаній, проте своїми конкурентами вважає Аlibaba i Tencent. Надає IaaS-послуги (Infrastructure-as-a-Service). Йдеться про базові хмарні обчислення, незалежні дослідження й розробки, а також ресурс для зберігання, мережевий ресурс та інші базові послуги ІТ-інфраструктури. Фактично вважається китайським аналогом Amazon Web Services (AWS). Стратегічні напрямки діяльності: Cloud, Bigdata, AI. Компанія підтримує 50 тис. корпоративних клієнтів у КНР, а також компанії у Південній Азії, США та Європі, побічно обслуговує 1 мрд користувачів.

 NeoBear

Це креативний науково-технологічний бренд для дітей та піонер в китайській індустрії доповненої реальності, що розробляє та продає іграшки для дитячого розвитку, які містять елементи доповненої реальності (AR). Використовуючи мобільні пристрої (смартфон, планшет), діти можуть бачити різні аспекти нашої планети в AR Globe, включаючи території, будинки, тварин та стихійні лиха в усіх країнах світу, що долає прірву між реальністю та віртуальністю. Землю можна вивчати в шести напрямках: короткі енциклопедії країн (над інформацією про Україну розробникам ще варто попрацювати), географію та природні об’єкти, людську цивілізацію, містичний Всесвіт та цікавинки про планету. Тут, у Китаї, іграшки трансформуються, тож стереотип про неякісний китайський товар став уже застарілим спогадом. До якості в КНР особливі вимоги, адже саме населення все більше потребує  якісної продукції та має на це кошти. Проблема засилля нашого ринку неякісною продукцією з Китаю зумовлена насамперед низьким рівнем купівельної спроможності в Україні відносно мешканців Піднебесної.

Alibaba Group

Основними видами діяльності групи компаній є торгові операції між фірмами за схемою B2B, роздрібна онлайн-торгівля. У 2012 р. обсяг торгів – 1,1 трлн юанів ($170 млрд обсяг продажу на двох порталах групи Alibaba). У вересні 2014-го первинна публічна пропозиція на Нью-Йоркській фондовій біржі залучила $21,8 млрд, пізніше збільшившись до $25 млрд, що стало найбільшим IPO в історії.

Територія Alibaba Group нагадує університетський кампус, де здебільшого  працюють досить молоді люди, працівників «за 40» майже немає. Багато людей отримують невелику зарплату, але вони захоплені роботою. Значна частина – мешканці прилеглих сіл, люди з незабезпечених родин, тому вони готові працювати з 9.00 до 21.00 по 7 днів на тиждень, проте їх забезпечують сніданком та обідом. Сон на робочому місці в Китаї – не міф, в чому ми самі переконалися. Прогулянки по місту в піжамі – також цілком нормальна практика. У стратегії розвитку компанії на 2018 р. передбачено відкриття офісу у США і розширення мережі в Європі.

Шанхайська середня школа Яньань

Загальноосвітня елітна школа є однією з передових вищих шкіл у Шанхаї з 1960 р., а також провідною середньою школою  з 2005-го. Там навчають 10-12 класи (1-3 клас середньої школи). Школа прагне побудувати та оптимізувати навчальний план за принципами «необтяженість, високоефективність, диверсифікація, багаторівневість, персоналізація» та має традиційні переваги в галузі математики, науки, технологій та ліберального мистецтва. Школа державна, туди можна потрапити лише за умови прописки у відповідному районі. Дуже показовою є зміна підходів у навчанні, що стимулює креативність та підприємницьке мислення: якщо раніше у середній школі учні зазвичай отримували звичайні завдання з підручників, то зараз їх заохочують до творчості, тому більшість завдань – це робота своїми руками, найчастіше поєднання образотворчого мистецтва та вивчення англійської мови чи історії.

 LF Logistics

Партнер із ланцюгів постачання (для компаній, які бажають стабільно розвиватися в Азії. Мережа, яка охоплює Китай, Асоціацію держав Південно-Східної Азії, Японію, Корею, Близький Схід та Індійський субконтинент. LF Logistics керує 20,1 млн кв. футів простору і зростає на 35% щороку. Тайванська компанія з 110-річною історією – чудовий приклад родинного бізнесу. На території офісу є виставковий зал із магазинами. Співпрацюючи з 400+ всесвітньо відомими компаніями, постачає 100 млн одиниць споживчих товарів щодня. Компанії успішно закривають всі етапи ланцюгів постачання товарів, співпрацюючи з 500+ відомими брендами. На основі їхньої роботи The Wharton University of Pennsylvania та інші університети вивчають кейси.

Shenzhen Energy Environment

Значне зростання населення міст у Китаї є великим викликом та екологічним ризиком. Заснована 1997 р., компанія є визнаним лідером у галузі технологій та управління в Китаї. Це національне високотехнологічне підприємство, здатне реалізувати весь процес промислового ланцюга для обробки твердих побутових відходів, включаючи в себе дослідження та розробку, проектування, виготовлення обладнання, будівництво та експлуатацію. Як перша в Китаї компанія, що займається проектами зі спалювання відходів, Shenzhen Energy Environment є лідером із впровадження провідних технологій спалювання відходів від іноземних компаній. Відома як найкращий конструктор і оператор спалювання відходів у Китаї високого стандарту. Компанія побудувала 6 електростанцій з обробки побутових відходів. У 2019 р. тут зможуть опрацьовувати 21,4 тонн сміття/добу.

Технологічний парк HKSTP

Гонконг – місто ресторанів та бізнесу. Особливість локації у тому, що бізнес тут можна відкрити за півдня, проте вам необхідний рахунок у китайському банку, а для цього, у свою чергу, партнер-китаєць. У рейтингу doingbusiness – це місто №1. Саме тут діє Гонконгський науковий технологічний парк HongKong Scienceand Technology Parks Corporation (HKSTP) – найкраще місце для прогулянок і найбільша територія як суб’єкт власності. Це показово, адже земля тут недешева. На загальній площі 22 га до 2020 р. буде збудовано 400 тис. кв м офісів. . Зараз триває ІІ етап будівництва вартістю 4 млрд гонконгських доларів. Власником є держава.

 Що робити нам уже зараз

Викладач міжнародного бізнесу у LvBS, підприємець, який майже 15 років живе і працює в Китаї, Сергій Лесняк вважає, що Україні варто подбати про розвиток міст та конгломерацій довкола них: «Три найбільш динамічні економічні регіони світу розташовані у Східній частині земної півкулі: Індія, Китай та АСЕАН, а також Японія та Південна Корея. Азійське економічне диво значною мірою відбувається за рахунок розвитку міст та швидкої і масової урбанізації. За підрахунками, в Китаї до 2020 р. до міст переїде ще 100 млн людей, збільшуючи частку тих, хто проживає у містах до 60% від загальної кількості населення. Для порівняння: у 1990 р. міськими були лише 26% населення. Решта Східної півкулі не відстає – загалом до 2025-го  у азійських містах житиме понад 2,5 млрд населення.

До того ж, за прогнозами, до 2025 р. 46 із 200 глобальних міст буде в Китаї. Дані, які я тут використовую, взяті з книг Джонатана Вотзеля, провідного експерта з урбаністики».

За його словами, і цього недостатньо китайцям – вони хочуть створювати суперміста, які ефективніше ґенерують приріст ВВП через економіку знань, покращення логістики: економіку масштабування, міжнародну торгівлю та через бліц-масштабування. Тож для ефективного розвитку економіки в Україні просто необхідний розвиток міст і комунікацій між ними. І це вже завдання «на вчора».

Матеріал підготовлено Львівською бізнес-школою УКУ (LvBS)

Добавить комментарий